Читати 7 хв

Дослідження благодійності в Україні 2024

Дослідження благодійності в Україні 2024: у цифрах, інсайтах та висновках

Zagoriy Foundation спільно з Info Sapiens провели щорічне дослідження сфери благодійності України. Мета: дослідити практики благодійності, їх поширеність, тенденції та виклики для громадянського суспільства. У межах  дослідження опитали 2400 українців віком від 18 років та 400 представників неурядових організацій (НУО), а також провели 20 глибинних інтерв’ю з представниками громадського сектору.

Цьогорічне дослідження є поверненням до джерел — до практики великих досліджень, що дають комплексне бачення сектору. У минулі роки ситуація змінювалась надто динамічно, тому традиційне щорічне дослідження у 2022 та 2023 нерідко розпадалось на оперативні етапи. Тепер для Zagoriy Foundation та Info Sapiens настав час “збирати каміння”. 

 

Чому важливе це дослідження

Дослідження дає змогу побачити та зіставити бачення благодійності від тих, хто надає допомогу, тих, хто її отримує та фахові оцінки від працівників сектору. Інколи їхнє бачення збігається, іноді є діаметрально протилежним. І вже ця суперечливість та суб’єктивність сприйняття є характеристикою сектору. Що важливого є у дослідженні?

 

86% українців залучені до благодійності

Відсоток українців, які залучались до благодійності протягом року фактично залишається високим. Проте сприйняття поширеності благодійності в суспільстві змінилось: українці вважають, що вона менш поширена, ніж у попередні роки. Однак індекс поширеності благодійності порівняно з 2022 роком знизився всього на 1 бал: з 7.7 до 6.7 за 10-бальною шкалою. Цей показник є вищим, ніж у 2021, коли індекс складав 4.5. 

 

Інфографіка 5,6

 

Донатити — це звичка?

Грошові пожертви залишаються основним форматом залучення до благодійності. Порівняно з 2022 роком, частка грошових пожертв зросла (із 76% до 85%) на тлі зменшення частки інших форматів допомоги: передачі їжі, одягу, ліків (53%) та волонтерства (50%).

В середньому українець перераховує на благо 840 грн на місяць. Проте люди, які вказали, що залучаються до благодійності, донатять більше —  в середньому 2907 грн за місяць. 

Інфографіка 11, 12

У більшості середня сума донату акумулюється з разових пожертв. Тільки 14% опитаних надають перевагу регулярним відрахуванням (підпискам) над разовими. Тобто, можна говорити про те, що благодійність стає нормою, проте у ній великий вплив мають ситуативні рішення. 

Основними мотивами благодійників є співчуття, патріотизм та обов’язок перед суспільством. А бар’єрами — брак ресурсів, стан здоров’я та низька обізнаність щодо можливостей негрошової допомоги. 

Інфографіка 15

Волонтерський рух міцнішає та інституціалізується

Половина українців, які залучались до благодійності протягом минулого року, — волонтерили. Цей показник збільшився з 39% у 2022 році до 43% у 2024 році. Найбільше до волонтерства долучається молодь, сільське населення та працівники державного сектору. 

Волонтери стають опорою для благодійних організацій. З ними організації взаємодіють майже з такою ж інтенсивністю, як з українським суспільством та іншими організаціями сектору. Найяскравіше це виражено в організацій, що допомагають силам оборони України або працюють з гуманітарною допомогою: з них 67% та 70% взаємодіють з волонтерами постійно. 

Інфографіка 17

Хоча не всі організації вміють, хочуть або потребують залучення волонтерів, довіра до них робить волонтерський рух суб’єктним, впливовим для сектору. Відповідно до дослідження, 70% тих, хто готовий допомагати громадському сектору, хоче допомагати волонтерським ініціативам, а не благодійним фондам. Це радше підкреслює тенденцію до якомога більш прямих пожертв з мінімальною кількістю допоміжних ланок між благодійником і тим, хто потребує допомоги. З цієї позиції волонтер — це конкретна людина, до якої простіше вибудувати довіру, ніж до організації. 

Інфографіка 1

 

Чи ефективно працюють некомерційні організації?

На поточному рівні — так, на стратегічному — скоріше, ні. 

Організації багато та плідно взаємодіють між собою для обміну інформацією та знаннями, професійного розвитку, створення спільних проєктів й координації зустрічей та форумів. Більшість оцінює цю співдію та зокрема спільні проєкти (62%) як ефективні й зауважують зростання ефективності своєї роботи в попередні роки. 

Бенефіціари теж схиляються до того, що організації працюють ефективно, бо 75% задоволені наданою допомогою. Проте у стратегічних питаннях, як адвокація інтересів та у прогнозування потреб бенефіціарів, єдності немає. Близько ⅔ організацій керуються поточними потребами своїх бенефіціарів й не заглядають у майбутнє. Це може бути наслідком браку фінансової стійкості: про цей виклик говорить 42% опитаних представників благодійних та громадських організацій. 

 

Інфографіка 21

 

Взаємодія з бізнесом

У 2024 році в рамках Щедрого вівторка ми досліджували соціальну відповідальність бізнесу, аби зібрати найкращі практики та створити гід небайдужості. Під час підготовки ми виявили, що комунікація та взаємодія бізнесу й громадського сектору ускладнена. Щорічне дослідження благодійності зафіксувало зміни в цьому аспекті. 

Наразі 54% опитаних організацій взаємодіють з бізнесом регулярно або час від часу. Найбільше таких контактів мають організації, які працюють у сфері допомоги силам оборони України (31%), гуманітарної допомоги (30%) та освіти(21%). 

Крім того, абсолютна більшість (88%) організацій оцінюють взаємодію з бізнесом як ефективну, і 34% вважають, що її ефективність зросла за два роки від початку повномасштабного вторгнення. 

 

Інфографіка 20

Зони зростання

Громадський сектор в Україні зіштовхується з багаторівневими й комплексними викликами: від обмеженого фінансування до емоційного вигорання команди. 

Дослідження може підкреслити для них зони потенційного зростання. Приміром, необхідність широкої стратегічної співпраці всередині сектору задля лобіювання змін нормативно-правової бази, комунікації з донорами й медіа задля синхронізації їхніх пріоритетів з реальними потребами сектору. Крім того, дослідження може вказати на стейкхолдерів сектору, комунікація з якими досі складалась не дуже успішно, зокрема бізнесом та центральною владою. Як бачимо, зрушення в цьому аспекті вже є. 

Сподіваємось, щорічне дослідження сфери благодійності дасть відповіді на запитання й допоможе в ухваленні рішень. 

 

Повну версію можна завантажити за посиланням.