Читати 7 хв

Дослідження благодійності в Україні 2024

Дослідження благодійності в Україні 2024

ЗАВАНТАЖИТИ ДОСЛІДЖЕННЯ БЛАГОДІЙНОСТІ


Zagoriy Foundation спільно з Info Sapiens провели щорічне дослідження сфери благодійності України. Мета: дослідити практики благодійності, їх поширеність, тенденції та виклики для громадянського суспільства. У межах  дослідження опитали 2400 українців віком від 18 років та 400 представників неурядових організацій (НУО), а також провели 20 глибинних інтерв’ю з представниками громадського сектору.

Цьогорічне дослідження є поверненням до джерел — до практики великих досліджень, що дають комплексне бачення сектору. У минулі роки ситуація змінювалась надто динамічно, тому традиційне щорічне дослідження у 2022 та 2023 нерідко розпадалось на оперативні етапи. Тепер для Zagoriy Foundation та Info Sapiens настав час “збирати каміння”. 

Чим цікаве дослідження благодійності в Україні

Дослідження дає змогу побачити та зіставити бачення благодійності від тих, хто надає допомогу, тих, хто її отримує та фахові оцінки від працівників сектору. Інколи їхнє бачення збігається, іноді є діаметрально протилежним. І вже ця суперечливість та суб’єктивність сприйняття є характеристикою сектору. Що важливого є у дослідженні?

86% українців залучені до благодійності

Відсоток українців, які залучались до благодійності протягом року фактично залишається високим. Проте сприйняття поширеності благодійності в суспільстві змінилось: українці вважають, що вона менш поширена, ніж у попередні роки. Однак індекс поширеності благодійності порівняно з 2022 роком знизився всього на 1 бал: з 7.7 до 6.7 за 10-бальною шкалою. Цей показник є вищим, ніж у 2021, коли індекс складав 4.5. 

Донатити — це звичка? Скільки жертвують українці на благодійність

Грошові пожертви залишаються основним форматом залучення до благодійності. Порівняно з 2022 роком, частка грошових пожертв зросла (із 76% до 85%) на тлі зменшення частки інших форматів допомоги: передачі їжі, одягу, ліків (53%) та волонтерства (50%).

В середньому українець перераховує на благо 840 грн на місяць. Проте люди, які вказали, що залучаються до благодійності, донатять більше —  в середньому 2907 грн за місяць. 

У більшості середня сума донату акумулюється з разових пожертв. Тільки 14% опитаних надають перевагу регулярним відрахуванням (підпискам) над разовими. Тобто, можна говорити про те, що благодійність стає нормою, проте у ній великий вплив мають ситуативні рішення. 

Основними мотивами благодійників є співчуття, патріотизм та обов’язок перед суспільством. А бар’єрами — брак ресурсів, стан здоров’я та низька обізнаність щодо можливостей негрошової допомоги. 

Яка роль волонтерів у благодійності?

Половина українців, які залучались до благодійності протягом минулого року, — волонтерили. Цей показник збільшився з 39% у 2022 році до 43% у 2024 році. Найбільше до волонтерства долучається молодь, сільське населення та працівники державного сектору. 

Волонтерський рух міцнішає та інституціалізується

Волонтери стають опорою для благодійних організацій. З ними організації взаємодіють майже з такою ж інтенсивністю, як з українським суспільством та іншими організаціями сектору. Найяскравіше це виражено в організацій, що допомагають силам оборони України або працюють з гуманітарною допомогою: з них 67% та 70% взаємодіють з волонтерами постійно. 

Хоча не всі організації вміють, хочуть або потребують залучення волонтерів, довіра до них робить волонтерський рух суб’єктним, впливовим для сектору. Відповідно до дослідження, 70% тих, хто готовий допомагати громадському сектору, хоче допомагати волонтерським ініціативам, а не благодійним фондам. Це радше підкреслює тенденцію до якомога більш прямих пожертв з мінімальною кількістю допоміжних ланок між благодійником і тим, хто потребує допомоги. З цієї позиції волонтер — це конкретна людина, до якої простіше вибудувати довіру, ніж до організації. 

 

Чи ефективно працюють некомерційні організації?

На поточному рівні — так, на стратегічному — скоріше, ні. 

Організації багато та плідно взаємодіють між собою для обміну інформацією та знаннями, професійного розвитку, створення спільних проєктів й координації зустрічей та форумів. Більшість оцінює цю співдію та зокрема спільні проєкти (62%) як ефективні й зауважують зростання ефективності своєї роботи в попередні роки. 

Бенефіціари теж схиляються до того, що організації працюють ефективно, бо 75% задоволені наданою допомогою. Проте у стратегічних питаннях, як адвокація інтересів та у прогнозування потреб бенефіціарів, єдності немає. Близько ⅔ організацій керуються поточними потребами своїх бенефіціарів й не заглядають у майбутнє. Це може бути наслідком браку фінансової стійкості: про цей виклик говорить 42% опитаних представників благодійних та громадських організацій. 

 

Взаємодія громадського сектору з бізнесом

У 2024 році в рамках Щедрого вівторка ми досліджували соціальну відповідальність бізнесу, аби зібрати найкращі практики та створити гід небайдужості. Під час підготовки ми виявили, що комунікація та взаємодія бізнесу й громадського сектору ускладнена. Щорічне дослідження благодійності зафіксувало зміни в цьому аспекті. 

Наразі 54% опитаних організацій взаємодіють з бізнесом регулярно або час від часу. Найбільше таких контактів мають організації, які працюють у сфері допомоги силам оборони України (31%), гуманітарної допомоги (30%) та освіти(21%). 

Крім того, абсолютна більшість (88%) організацій оцінюють взаємодію з бізнесом як ефективну, і 34% вважають, що її ефективність зросла за два роки від початку повномасштабного вторгнення. 

Зони зростання громадського сектору

Громадський сектор в Україні зіштовхується з багаторівневими й комплексними викликами: від обмеженого фінансування до емоційного вигорання команди. 

Дослідження може підкреслити для них зони потенційного зростання. Приміром, необхідність широкої стратегічної співпраці всередині сектору задля лобіювання змін нормативно-правової бази, комунікації з донорами й медіа задля синхронізації їхніх пріоритетів з реальними потребами сектору. Крім того, дослідження може вказати на стейкхолдерів сектору, комунікація з якими досі складалась не дуже успішно, зокрема бізнесом та центральною владою. Як бачимо, зрушення в цьому аспекті вже є. 

Сподіваємось, щорічне дослідження сфери благодійності дасть відповіді на запитання й допоможе в ухваленні рішень. 

Повну версію можна завантажити ЗА ПОСИЛАННЯМ