Читати 5 хв
Коломийський борщ і U-WIN Protect: соціальне підприємництво в дії

З перших днів повномасштабного вторгнення виникало тисячі волонтерських ініціатив, але перейти на системний формат допомоги та втриматись до цього часу змогли не всі. Про те, як перетворити волонтерський проєкт на соціальне підприємництво, як побудувати виробництво під час війни, та які історії мотивують працювати далі, розповідає Ганна Янковець, співзасновниця соціального підприємства «Коломийський борщ» та лабораторії військового спорядження U-WIN Protect.
ЯК ВСЕ ПОЧИНАЛОСЬ
Ми з партнером Григорієм 10 років до війни допомагали українським бізнесам впроваджувати lean-філософію. На одному з проєктів познайомились з Аркадієм, він керував lean-трансформаціями у своїй компанії. В той самий час у нас були в Коломиї клієнти Павло і Олеся, з якими ми довго співпрацювали і сильно здружилися.
На початку вторгнення ми вчотирьох опинились в Коломиї — і почали разом думати, як можемо бути корисні країні. Ми знали, що є проблеми із забезпеченням армії, тож вирішили рухатись в цьому напрямку.
Спочатку народився Коломийський борщ. Ми з Олесею розробили рецепт набору сушених інгредієнтів для борщу з домашнім смаком, залучили місцеву громаду до сушки овочів і фасовки.
Тим часом хлопці розвивали другий напрямок: виробництво військового спорядження U-WIN Protect. Познайомились з Олексієм — технологом, який мав досвід пошиття спорядження і зворотний зв’язок від військових, він очолив виробництво.
В обох напрямках — і виробництві борщу, і пошитті спорядження — ми зійшлися на тому, що не готові на компроміси в якості. Нагадаю: була весна 2022 року, всі працювали в гарячці — і на фронт їхали салати олів’є та вареники, які псувалися ще в дорозі, а спорядження для військових шили всі волонтерські центри так, як уміли.
Ми одразу підходили до роботи ґрунтовно, хоч нас і відмовляли. Нам радили використовувати звичайні сушарки, але ми побудували виробничу лінію і найняли працівників. Нам казали, що спорядження не має бути таким складним, а ми знали, що широкі камербанди та демпферні подушки — це плюс до порятунку життя.
ПРО ПЕРЕХІД ВІД ВОЛОНТЕРСТВА ДО СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
В травні 2022 ми зрозуміли, що в проєкті «Коломийський борщ» ресурс у людей, які нам допомагають з сушкою, вичерпується, та й ціни на продукти ідуть вгору. Але проблема з харчуванням армії нікуди не зникла. Ми вирішили стати соціальним бізнесом — виготовляти продукт і пропонувати його по собівартості, щоб фонди та міжнародні донори могли оплачувати закупки для військових. Таким чином ми зможемо підтримувати виробництво і забезпечувати стабільні обсяги.
В цей час з нами сталося дві історії, які підтвердили правильність нашого рішення. Перша: компанія «Дмитрук» привезла і відвантажила нам тонну кабаносів, дивлячись на які ми зрозуміли, що тепер просто не маємо права зупинятись.
Друга історія: компанія Outcrowd створила для нас бренд, айдентику і сайт, що на комерційному ринку доволі коштовно, тільки тому, що вважали цінною нашу роботу. Поступово з’явились соцмережі, про нас розповіли місцеві і туристичні блогери, в якийсь момент ми змогли собі дозволити орендувати приміщення, поставити лінію та винайняти своїх волонтерок на роботу.
Ми пробували працювати з державою: в кінці 2022, якраз під час блекаутів, виконували державне замовлення на спорядження. Це було важко, дало нам х10 до стресостійкості, але ми віддали все вчасно. Зараз не беремо великі державні замовлення — і через об’єми виробництва, і через те, що стандарти державного забезпечення поки що нижчі, ніж наша базова комплектація. Але працюємо з окремими структури: робили спорядження для Корду, ведемо перемовини з Нацполіцією і Нацгвардією.
Найбільш цінний і затребуваний ресурс, необхідний для розвитку обох наших бізнесів, це не гроші. Це менеджмент. Ми маємо самостійно вибудовувати виробничі системи та навчати людей працювати, приміром, з оригінальною тканиною кордура. В Україні дуже талановиті швачки, але вони такого досвіду не мали ніколи раніше.
ПРО ВЗАЄМОДІЮ З ВІЙСЬКОВИМИ
Ми провели стратегічну сесію для U-WIN Protect і зрозуміли, що маємо переорієнтуватись саме на потреби військових. Так народилося рішення стати «лабораторією тактичного спорядження» і зробити військових нашими тестувальниками. Українські захисники зараз дуже дорогою ціною здобувають унікальний бойовий досвід. Вони зацікавлені у тому, щоб спорядження слугувало їм стільки, скільки потрібно, і захищало вразливі частини тіла так, як потрібно.
Ми багато спілкуємось з інструкторами та військовими, аби врахувати у своєму продукті найменші деталі, які можуть врятувати життя. Вони діляться враженнями, розповідають про виявлені недоліки, знімають відео. Наша модель плитоноски зазнала 30 змін протягом року саме завдяки таким відгукам від бійців на передовій.
Ми вважаємо військових частиною нашої команди та унікальними експертами, адже їхні потреби формують наші пріоритети. Наша мета — створювати якісне, кастомізоване спорядження, що відповідає їхнім очікуванням і пропонується за доступною ціною.
ПРО ГОРДІСТЬ ВІД РОБОТИ І ВИМОГИ ДО ЯКОСТІ
Люди, залучені в наших проєктах, дуже пишаються, що вони працюють саме в такій компанії, саме таким способом і саме з такими цінностями. Дівчата, які працюють у «Коломийському борщі», не просто готують за стандартом, а вкладають душу — так, ніби роблять той борщ для свого чоловіка чи сина, адже у більшості з них хтось з родини зараз служить у війську.
Те саме стосується швачок і виробничого персоналу на U-WIN Protect. У нас дуже високі вимоги до якості: жодна нитка не має стирчати, жоден шов не може бути кривим. Мало того, що нашими клієнтами це сприймається як зневага. Так ми ж всі розуміємо, для чого ми працюємо і де наше спорядження використовується. Тому тут жодних компромісів бути не може.
Зате коли наші тестувальники, військові, приїжджають на виробництво і дякують швачкам, розповідають, як наші вироби врятували їх від поранення десь глибоко на ворожій території чи в Криму — то це завжди сльози на очах. Це мотивує бути найкращими.
ПРО ПРИБУТКОВІСТЬ СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
У вартість «Коломийського борщу» для цивільних закладені 20% прибутку. Нині ми не потребуємо удосконалення обладнання, тому всі ці відсотки їдуть продукцією на фронт. Військові та волонтери можуть замовити продукцію за собівартістю. Також, будь-хто на нашому сайті може «підвісити» якусь кількість страв для військових за свої кошти. Тобто, так чи інакше, їжа дістається до хлопців різними шляхами — і таким чином ми реалізуємо мету, з якою створювали підприємство від початку.
У випадку з U-WIN Protect достатньо великі суми регулярно йдуть на відправку безкоштовного спорядження військовим. Але ми не справляємось з попитом, який існує на наші вироби, тому маємо вкладати частину прибутку у систематизацію і розвиток виробництва.
ПРО КРИТИКУ І ХЕЙТ В СОЦМЕРЕЖАХ
Для того, щоб якомога більше військових дізналися про наше спорядження, ми запускаємо рекламу. І люди, як приходять з такої реклами, які вперше нас бачать і нічого не знають про нашу діяльність, буває що критикують нас.
Вони не знають, як і кому ми допомагаємо. Не знають, наприклад, що ми — єдиний на сьогодні виробник, який безкоштовно реставрує своє спорядження. Навіть коли ту плиту тягнули по асфальту, або у плитоноску потрапив уламок — ми реставруємо плитоноски, незалежно від причин пошкодження. Також ми єдині в Україні, хто виготовляє балістичні пакети з матеріалів клієнтів — і вшиваємо їх в нашу тканину безкоштовно.
Але люди, які приходять по рекламі в соцмережах, цієї історії не знають, тому інколи ми ловимо хейт з приводу ціни. Зазвичай ніхто не задумується про те, що клієнт платить за втрати, перероблення і брак. А ми задумуємось, і стараємось усунути всі такі витрати, які не додають цінність. Тому використовуємо lean, аби оптимізувати і здешевити процес виготовлення для клієнта.
Найкраща відповідь на хейт — вдячність військових. Вони знаходять можливість подякувати навіть у найскладніших умовах, і це нагадує нам, для чого ми працюємо.
Парадокс у тому, що будь-хто з нас чотирьох співзасновників, міг би розкривати свій потенціал, продовжуючи консалтинг або власний бізнес. Але ми обрали виробництво тактичного спорядження: з власними інвестиціями, з дефіцитом кадрів та складною логістикою. Саме цей бізнес допомагає забезпечувати найважливіших людей. Тому будемо працювати до перемоги.