Читати 12 хв

Аврора Мультимаркет: «КСВ – це про небайдужість в усіх сферах нашої діяльності».

Аврора Мультимаркет: «КСВ – це про небайдужість в усіх сферах нашої діяльності».

1570+ магазинів в Україні, понад 20 магазинів в Румунії й 70% товарів українських постачальників на полицях. «Аврора Мультимаркет» продовжує масштабуватись і водночас розвивати локальне: підтримувати вітчизняних виробників, створювати робочі місця у регіонах всієї України та поповнювати бюджети місцевих громад.

Компанія не має власного благодійного фонду, але віднайшла формат максимально ефективної співпраці з іншими фондами й організаціями: не лише шляхом ініціації та участі в соціальних проєктах, а й підтримкою операційної діяльності. 

Про те, як влаштована КСВ «Аврорі», які механіки працюють в ритейлі найкраще та як небайдужість стала червоною лінією в діяльності компанії як всередині, так і ззовні – розповідає лідерка КСВ-напряму Альона Жигура.

Культура небайдужості як підґрунтя роботи бізнесу

Слово, яке дуже близьке нам, – небайдужість. Саме вона є підґрунтям всієї нашої роботи в цілому. Ще на момент заснування компанії однією з наших цінностей співвласники визначили «Даруй добро вільно» – на її основі ми й рухаємось. 

Це культура небайдужості як до нашого внутрішнього клієнта, співробітника, так і до нашого покупця та всіх інших стейкхолдерів, з якими ми взаємодіємо. На цьому заснувалась наша корпоративна соціальна відповідальність.

«Ми в ейчарі»: як структурно влаштована КСВ в компанії?

До 2020 року відділу КСВ у нас не існувало. Ми допомагали й долучалися до різних ініціатив, але лише з початком ковіду ця діяльність стала системною.

За структурою відділ КСВ є частиною департаменту Human Capital. Це нестандартна історія. Наш відділ взаємодіє з усіма департаментами в компанії: від піару і маркетингу до логістики й роздробу. Немає жодного відділу, з яким ми б не працювали. З якимись з них робота є більш систематичною – з маркетингом, наприклад, бо ми залучені спільно в різні акції та ініціативи. Це також робота з GR-напрямком, бо часто ми взаємодіємо з державними органами влади. 

Безпосередньо у відділі сьогодні налічується 12 співробітників. Є проєкти, у які залучені лише ми: наприклад, у спортивному напрямку, напрямку реабілітації, підтримки співробітників. Але якщо говорити про благодійну допомогу, то до неї залучається дуже багато людей. Це співробітники торгових точок, обліковці, бухгалтери, юристи, якщо потрібно. Тому КСВ – це координація дій. 

Про GR та співпрацю з державою

GR та PR напрямок – це один структурний підрозділ. Є певний перелік проєктів (“Зроблено в Україні”, наприклад), де безпосередньо є взаємодія із владою, бізнесами. 

Це можуть бути різні історії, зокрема допомога громаді. Після удару по Училищу зв’язку в Полтаві ми кілька тижнів активно взаємодіяли з громадами, владою, лікарнями. Ми спільно визначали, яка допомога потрібна і яку ми зможемо надати. Тоді пріоритетним було лікування військовослужбовців, які постраждали, а також підтримка училища, адже в ньому була велика навчально-технічна база, якої просто не стало.

Взаємодія влади та бізнесу має бути відкритою та прозорою. Ми визначили, що нам потрібна людина, яка очолить цей напрямок і стане його амбасадором. Тож ця людина веде перемовини та комунікацію саме з органами влади.

Пріоритетні напрямки КСВ

Всі наші ініціативи зазвичай продиктовані взаємодією з нашим стейкхолдером. Це запити. Іноді ми самі бачимо, які речі є важливими на сьогодні для нашого співробітника, і відповідно підсилюємо впродовж певного місяця чи кварталу саме цей напрямок. 

У країні, в якій йде агресивна війна, дуже складно оцінювати.  Плани є, стратегія є, але сусід інколи підкидує нам такі задачі, що доводиться пріоритезувати. Велика кількість наших магазинів розташовані в прифронтових регіонах. Ми не ставимо собі чітких цілей та KPI з певних проєктів. Наша задача – бути максимально корисними Силам безпеки та оборони й максимально підтримувати своїх колег. Адже третій рік війни дається і на ментальному рівні. Тому ми орієнтуємося на запити й певні прогнози, які бачимо.

Основними напрямками у благодійності для нас сьогодні є:

  1. Підтримка Сил безпеки та оборони.
  2. Підтримка ветеранів (реабілітація або реабілітація через спорт).
  3. Підтримка місцевих постачальників і виробників. 

Турбота про співробітників та ветеранів – норма, яка має бути скрізь

Історія про те, які ми умови створюємо для наших співробітників — це база. Зараз ми націлились стратегічно на декілька проєктів:

✔️ Проєкт з інклюзивності. Ми розуміємо, що на сьогодні є 3 мільйони людей з інвалідністю, і щороку їхня кількість буде лише збільшуватись. Речі, які стимулює ситуація в країні, мають бути нормою скрізь. Інклюзивність — це про доступність і на торгових точках, і в наших офісах, і на розподільчих центрах.

✔️ Ветеранська політика також має стати базою для кожної компанії. Це люди, які будуть повертатися і з якими ми будемо працювати. Наша мінімальна вдячність – бути готовими їх зустріти правильно й підготувати команди в першу чергу. Ветерани готові повернутись в будь-якому випадку, а команди інколи не знають, як себе поводити. 

Сьогодні в компанії працює 70 ветеранів. У нас розроблена лайтова програма адаптації, тому що більшість не хоче проговорювати про те, що вони є ветеранами, їм не потрібні ексклюзивні умови. Хоча ми пропонуємо допомогу в лікуванні, психологічну підтримку, перенавчання за потреби та бажання, постійний супровід, спортивні заходи.

Спільно з Дія.Бізнес | Полтава ми ініціювали грантову програму «Траєкторія», спрямовану на залучення ветеранів до створення або розвитку власного бізнесу.  Це була національна програма в онлайн-форматі із психологічною підтримкою, менторством та навчанням. У ній брали участь 450 заявок від учасників з усієї України —  50 учасників отримали грант сумою 100 000 грн на підсилення власного бізнесу або відкриття нового.

Додатково ми приділяємо увагу спортивному напрямку. Це ініціатива, до якої ми як залучаємо співробітників компанії, так і транслюємо її назовні. 

Корпоративне волонтерство

Ми часто залучаємо команду в корпоративне волонтерство. Так у нас сталося з корпоративним донорством 2 роки тому, коли один з наших співробітників запропонував робити його систематично і з виїздами на офіс. Приріст донорів з 2022 року до сьогодні в компанії склав 302%. У нас є понад 500 постійних донорів – цей напрямок розвивають і волонтерять саме наші працівники. 

Ми практикуємо “плоггінг” — це коли ти під час пробіжки збираєш у прирічкових територіях і в парках сміття. Ця історія прийшла з-за кордону, але свого часу ми інтерпретували її в Полтаві та продовжуємо залучати до неї громаду й проводити певні активності.

Про win-win співпрацю з благодійними фондами

Формат взаємодії з громадськими організаціями та благодійними фондами нам підходить більше, ніж формувати окремо власний фонд. «Повернись живим», ГО «Землячки», «United24» — у нас є перелік партнерств з громадськими організаціями, з якими ми працюємо не перший рік, і нам це максимально ок.

Окрім донатів та спільних проєктів, ми підтримуємо фонди та організації операційно. Оплата зарплат працівникам, оренди приміщень дає можливість фондам думати про те, як бути ефективними у своїх результатах, а не де взяти донати, щоб заплатити зарплату. Цей напрямок підтримки наразі є максимально важливим – для того, щоб громадські організації й фонди могли якісно працювати.

Зазвичай благодійна організація бачить результати нашої діяльності попередньо і стукається з пропозицією робити щось спільно. Є компанії, які приходять із запитом зібрати певну суму коштів для забезпечення якогось підрозділу засобами захисту або навчання тактичної медицини військовослужбовців.  Іноді ми самі підтримуємо класні ініціативи чи фонди, що розвиваються: можемо щось порекомендувати, допомогти, зорієнтувати, підсилити їх. 

Якщо у благодійної організації є конкретна мета і розуміння, чого вони хочуть досягти і які засоби їм для цього потрібні, коли вони мають в цьому експертність і певне підґрунтя відповідальності, певні етичні принципи, тоді ми готові розглядати цей благодійний фонд чи організацію як свого партнера. Ми аналізуємо результати попередньої діяльності фонду. Коли ми бачимо, що він дійсно має певний соціальний вплив, що це постійна підтримка окремого напрямку, а наша співпраця матиме довготривалий вплив, тоді ми розглядаємо співпрацю.

Ми класно працюємо з благодійними фондами, а наші ініціативи мають результат, тому що тут зацікавлені дві сторони. Для нас дуже важлива сильна команда і з іншого боку — PR та маркетинг, тому що це все ресурс. А наша першочергова задача – щоб покупець отримав класний товар за доступною ціною. Коли організація приходить не просто «дайте», «допоможіть», а з ідеєю «зробімо» — це справжня співдія. 

 

Навіщо відомим бізнесам говорити про свою благодійну діяльність?

Для нас історія висвітлення завжди була другорядною, а інколи взагалі не мала значення. Ми націлені саме на те, чим можемо бути корисні і який позитивний вплив можемо принести. 

Висвітлюємо ми зазвичай всі акції, де були залучені наші покупці, щоб прозвітуватися й подякувати за їхню залученість і внесок в допомогу. Але завдяки висвітленню ми отримуємо цікавий результат, на який раніше не звертали уваги. Благодійні фонди та громадські організації, з якими ми працюємо, просять підтримувати їх інформаційно, бо якщо «Аврора» зайшла в проєкт і підтримала його, прийдуть інші бізнеси й також його підтримають. 

За весь час проведення нами різних активностей, кошти завжди потрапляли до адресата і допомога надавалася. Це є знаком якості, що фонд дійсно має відповідальне ставлення до свого стейкхолдера, а ми відповідно гарантуємо, що фонд є прозорим і з етичними принципами.

Найдієвіші механіки для ритейлу

Історія з акційним товаром для нас як ритейлу працює найкраще.  Це формат акції, коли є перелік товарів, певна сума коштів з продажу яких відраховується на благодійність.

Тут має бути дуже проста механіка, щоб людина за максимально короткий проміжок часу зрозуміла, що відбувається, чому так і могла зробити свій внесок шляхом купівлі. Повинно бути все просто. Тоді є результат.

У нас є власна торгова марка, завдяки якій ми колабимось з виробниками та запускаємо свої лінійки. Коли до нас надходить запит або ми розуміємо, що хочемо зайти в проєкт з певною ГО або БФ, ми визначаємо цілі та задачі цієї ініціативи, яких прагнемо досягти. Підбираємо певну категорію товарів, визначаємо партнерства. Нам дуже пощастило з нашими постачальниками, бо вони дуже відкриті й завжди долучаються до благодійних ініціатив, адже розуміють важливість їхнього внеску.

📎 Кейс 1: «FUN BOX дітям в радість» спільно з БФ «Діти Героїв»

✔️ Про що: З 1 червня до середини липня ми продавали яскраві фанбокси з дитячими товарами для дівчаток і хлопчиків, з продажу яких перераховували кошти. Ми визначили, що краще працює, куди краще залучаються покупці. Прагнули, щоб діти були зацікавлені в цих речах та допомагали іншим діткам.
✔️ Зібрано: 3 млн грн. На них ми підготували до школи 1512 дітей, що втратили батьків через війну. 

📎 Кейс 2: Лімітована колекція іграшкової військової техніки у партнерстві з KIDDISVIT та United24.

✔️ Про що: У мережі продавались колекційні моделі дитячих машинок TechnoK з символікою ЗСУ, 10% з продажу яких спрямовувались на відновлення України.

✔️ Зібрано:1,6 млн грн, які передали на відбудову укриття однієї зі зруйнованих українських шкіл.

📎 Кейс 3: Благодійна ТМ «Миланка» у партнерстві з «Центром волонтерства та захисту».

✔️ Про що:  100% прибутку, отриманого з продажу паперових рушників й інших товарів для дому торгової марки «Миланка», ми передаємо на благодійні цілі залежно від актуальних потреб. 

✔️ Результат: закупили та доставили необхідні ліки на суму понад 820 тис грн для опорної лікарні на Донеччині, згодом – медичну апаратуру для стабпункту однієї з бригад.

Радіо Аврора: звідки з’явилась ідея підтримувати молодих українських виконавців?

Це один із культурних напрямків, які ми підтримуємо. Ми закривали кілька питань. 

З одного боку, це соціальний внесок. Для нас важливо підтримувати не лише українських постачальників, а і культуру. Адже в умовах війни молодому артисту дуже складно щось зробити без певного фінансування..

А з іншого боку, наші дівчата і хлопці дуже багато часу проводять у магазинах, тому те, що вони слухають, теж має значення. Їм хотілося різноманіття музики в цілому. 

З моменту запуску радіо, коли кожен артист отримав можливість подати заявку на трансляцію, змінився навіть настрій в магазинах і атмосфера. Покупці підтанцьовують, коли щось обирають, – і це інша атмосфера порівняно з тим, коли декілька років тому в нас грала інструментальна музика або мікс музики різного формату. Так і склався метч.

Чи впливають соціальні ініціативи компанії на вибір покупців та бренд роботодавця?

Сказати, що всі наші покупці ходить до нас, тому що ми є соціально відповідальною компанією, ми не можемо. Але великий відсоток працівників, які давно з нами, оцінюють те, який внесок робить компанія для співробітників і зовні, дуже сильно рекомендують нас і самі повертаються до нас. 

На бренд роботодавця – впливають 100%. Наприклад, коли зараз я підбираю людей собі в команду, то на на співбесіді кандидати говорять, що стежать за ініціативами, які відбуваються в компанії. Або надають перевагу нашому оферу над іншими.

Після демобілізації ми ведемо ще один напрям підтримки всіх наших військових з «Аврори». Впродовж всього часу служби ми також підтримуємо їх або членів їхніх родин. І коли постає питання, повертатися до нас чи ні, то більшість повертається. 

Тому у нас намалювалася ось така формула у вигляді нашої небайдужості та вдячності співробітника.