Читати 7 хв,
Що таке срібний потенціал та чому ейджизм шкодить бізнесам?

На сьогодні третину населення України становлять люди старшого віку. За даними Opendatabot, середня пенсія в країні становить 6,3 тис. грн, проте кожен третій отримує мінімальні виплати у розмірі 3, 3 тис. грн, а 28% пенсіонерів продовжують працювати.
Дорослі люди часто ініціативні, активні та вмотивовані, проте й досі стикаються з ейджизмом.
Вони волонтерять. В Україні існує волонтерський рух «Бабусі для ЗСУ», що виготовляють ортопедичні подушки, нашоломники, килимки, білизну та теплий одяг для підтримки військових. Хтось долучився з перших днів повномасштабного вторгнення, а хтось допомагає ще з 2014. Цей феномен висвітлює поняття «срібного волонтерства» – добровільної та безоплатної участі людей старшого віку у діяльності, що сприяє розв’язанню суспільних проблем.
Вони мають хобі, шукають нетворкінг та варіанти активного дозвілля. «Простір Життєлюб» дає можливість підопічним проєкту спілкуватися, займатися йогою, танцями, спортом, грати в шахи або займатися у театральних гуртках. А до Книги рекордів України занесена найстарша команда з чирлідингу з Харкова «NICE LADIES» («Найс Лейдіз»), вік учасниць якої варіюється від 50 до 75 років.
Робота для дорослих людей – це можливість отримувати додатковий дохід попри маленькі пенсії та покращити рівень життя, а ще – відчувати себе важливими. У той самий час для бізнесів це цінний ресурс, що має потенціал, спосіб впливати та проявляти небайдужість. Адже йдеться не лише про знання, навички та досвід, а й про виклики українського ринку праці, зокрема старіння населення та брак кадрів.
Як бізнеси допомагають у працевлаштуванні людям старшого віку?
- Oberemky та проєкт «Квіти добра» – це благодійна підписка на домашні квіти від людей пенсійного віку з деокупованих громад Бучанського та Фастівського району, які флористи команди збирають у букети та реалізують на івентах. Прибуток повертається квіткарям – фінансова підтримка кожному становить в середньому до 4 тис. грн.
- Vbrani – соціальне підприємство, що залучає майстринь з геріатричних пансіонатів створювати стильні в’язані речі: светри ручної роботи, аксесуари, бананки, запаски з етномотивами.
- Gudzyk – бренд аксесуарів, сумок, чохлів та гаманців з екофетру, які створюють бабусі. Місія проєкту – об’єднувати покоління та створювати спільноту, де вік не має значення.
- Фонд «Життєлюб» в рамках проєкту «Трудолюб» залучає українські компанії до підтримки Ба та Ді й допомагає їм отримувати знання, опановувати нові професії та знаходити роботу зрілим спеціалістам. Щороку команда запускає ініціативу «Тиждень дорослого стажера», до якої долучаються бізнеси та пропонують оплачуване стажування працівникам 50+.
Ми поспілкувались з керівницею проєкту «Трудолюб» Тетяною Фроловою, щоб дізнатися про те, як проєкт змінив ставлення до людей старшого віку на українському ринку праці за 7 років роботи та які переваги отримують бізнеси, що долучаються до ініціативи.
Історія «Трудолюба»: як проєкт створює новий соціальний тренд серед українських роботодавців?
«Якщо 5 років тому до проєкту долучалися лише 20-30 компаній, яких ми знаходили власноруч, то вже рік тому ми отримали близько 300 заявок від бізнесів, які хотіли працевлаштувати дорослих співробітників.
Проте попри динаміку в кількості заявок, ми відсіяли значну кількість компаній, бо ейджизм досі існує. Багато з них вважають, що якщо людині понад 50 років, то вона може піти працювати консьєржкою або в клінінг-сервіс, не розглядаючи навіть варіанту офісної роботи. Ми продовжуємо з цим працювати й щось змінювати.
Коли наші кандидати заповнюють анкети, 80% з них мають досить хороший рівень знання англійської або інших мов, вищу освіту — тобто більшість є тією цільовою аудиторією, яка шукає роботу в офісі. Трапляються навіть випадки, коли кандидати підходять на посади, але їхні навички перевищують очікування, і компанії не мають можливості забезпечити їм відповідний рівень оплати.
Аудиторія проєкту «Трудолюб» — це люди в активному пошуку роботи, які мають бажання вчитися. Щотижня ми проводимо освітні заходи: воркшопи, лекції, тренінги. Наші коворкінги вміщують близько 50 людей, і буквально за годину після анонсу закривається реєстрація. Набір на курси з англійської закривається на 5 хвилин».
«Трудолюб» + бізнеси: кейси, якими можна пишатись
- Завдяки співпраці з DAN.IT education та UNITY-BARS кілька життєлюбів навчились і почали працювати в IT.
- Одна з компаній знайшла свого бухгалтера всього лише за тиждень пошуків.
- В нас є колаборація з автошколою, яка була готова навчити кермувати 5 людей — всі охочі мали написати мотиваційний лист. За годину ми отримали 50 реєстрацій.
- Під час співпраці з онлайн-університетом Atom ми отримали орієнтовно 700 заявок на 21 місце для навчання, тому довелося організувати справжні вступні іспити. Додатково 3 людини без досвіду отримали стипендії, успішно вивчилися в IT та рекрутингу та вже успішно працюють.
- Минулого року ми запропонували новий формат — спіддейтинг з роботодавцями. Першим його з нами тестував Sense Bank: було відкрито 12 вакансій у сферах IT, HR, бухгалтерії, службі безпеки. Ми запросили 33 кандидатів, які відгукнулися. Того ж дня 12 людей отримали офери, і наразі вони працюють на своїх посадах вже рік.
- Coca-Cоla HBC проводила для трудолюбів лекції зі складання резюме без наміру працевлаштування. Але після того, як компанія отримала резюме від учасників, 1 трудолюбка отримала офер.
Про формати взаємодії та плани на майбутнє
«Перший напрям — це наша робота з цільовою аудиторією. База постійно оновлюється: зазвичай люди отримують нашу підтримку впродовж 3-6 місяців і знаходять роботу. Ми постійно робимо анонси та залучаємо нових кандидатів.
Також ми проводимо кар’єрні марафони, де навчаємо інструментів для пошуку роботи: складання резюме, мотиваційних та супровідних листів, проходження співбесід. Двічі на рік проходить «Академія Трудолюб» — найактивніші учасники отримують кар’єрні консультації та бонуси, а майже всі впродовж місяця працевлаштовуються.
Другий напрям роботи — це взаємодія з компаніями, яких ми залучаємо. Ми публікуємо вакансії, проте ми не є кадровою агенцією і не шукаємо людей за запитом. Для нас важливо, аби нашу роботу поважали.
Попит наразі більший, ніж пропозиція. Компанії зацікавлені, бо відчувають кадровий дефіцит. Тож ми плануємо працювати надалі й навчати нових людей, які до нас долучаються, ще більше співпрацювати з бізнесом».