Читати 7 хв,

Що таке срібний потенціал та чому ейджизм шкодить бізнесам?

Що таке срібний потенціал та чому ейджизм шкодить бізнесам?

На сьогодні третину населення України становлять люди старшого віку. За даними Opendatabot, середня пенсія в країні становить 6,3 тис. грн, проте кожен третій отримує мінімальні виплати у розмірі 3, 3 тис. грн, а 28% пенсіонерів продовжують працювати. 

Дорослі люди часто ініціативні, активні та вмотивовані, проте й досі стикаються з ейджизмом.

Вони волонтерять. В Україні існує волонтерський рух «Бабусі для ЗСУ»‎, що виготовляють ортопедичні подушки, нашоломники, килимки, білизну та теплий одяг для підтримки військових. Хтось долучився з перших днів повномасштабного вторгнення, а хтось допомагає ще з 2014. Цей феномен висвітлює поняття «срібного волонтерства»‎ – добровільної та безоплатної участі людей старшого віку у діяльності, що сприяє розв’язанню суспільних проблем. 

Вони мають хобі, шукають нетворкінг та варіанти активного дозвілля. «Простір Життєлюб» дає можливість підопічним проєкту спілкуватися, займатися йогою, танцями, спортом, грати в шахи або займатися у театральних гуртках. А до Книги рекордів України занесена найстарша команда з чирлідингу з Харкова «NICE LADIES‎» («Найс Лейдіз‎»),‎ вік учасниць якої варіюється від 50 до 75 років. 

Робота для дорослих людей – це можливість отримувати додатковий дохід попри маленькі пенсії та покращити рівень життя, а ще – відчувати себе важливими. У той самий час для бізнесів це цінний ресурс, що має потенціал, спосіб впливати та проявляти небайдужість. Адже йдеться не лише про знання, навички та досвід, а й про виклики українського ринку праці, зокрема старіння населення та брак кадрів.

 

Як бізнеси допомагають у працевлаштуванні людям старшого віку?

  • Oberemky та проєкт «Квіти добра» – це благодійна підписка на домашні квіти від людей пенсійного віку з деокупованих громад Бучанського та Фастівського району, які флористи команди збирають у букети та реалізують на івентах. Прибуток повертається квіткарям – фінансова підтримка кожному становить в середньому до 4 тис. грн.
  • Vbrani – соціальне підприємство, що залучає майстринь з геріатричних пансіонатів створювати стильні в’язані речі: светри ручної роботи, аксесуари, бананки, запаски з етномотивами.
  • Gudzykбренд аксесуарів, сумок, чохлів та гаманців з екофетру, які створюють бабусі. Місія проєкту – об’єднувати покоління та створювати спільноту, де вік не має значення.
  • Фонд «‎Життєлюб»‎ в рамках проєкту «Трудолюб» залучає українські компанії до підтримки Ба та Ді й допомагає їм отримувати знання, опановувати нові професії та знаходити роботу зрілим спеціалістам. Щороку команда запускає ініціативу «Тиждень дорослого стажера», до якої долучаються бізнеси та пропонують оплачуване стажування працівникам 50+.

Ми поспілкувались з керівницею проєкту «Трудолюб» Тетяною Фроловою, щоб дізнатися про те, як проєкт змінив ставлення до людей старшого віку на українському ринку праці за 7 років роботи та які переваги отримують бізнеси, що долучаються до ініціативи.

 

Історія «Трудолюба»‎: як проєкт створює новий соціальний тренд серед українських роботодавців?

«Якщо 5 років тому до проєкту долучалися лише 20-30 компаній, яких ми знаходили власноруч, то вже рік тому ми отримали близько 300 заявок від бізнесів, які хотіли працевлаштувати дорослих співробітників.

Проте попри динаміку в кількості заявок, ми відсіяли значну кількість компаній, бо ейджизм досі існує. Багато з них вважають, що якщо людині понад 50 років, то вона може піти працювати консьєржкою або в клінінг-сервіс, не розглядаючи навіть варіанту офісної роботи. Ми продовжуємо з цим працювати й щось змінювати.

Коли наші кандидати заповнюють анкети, 80% з них мають досить хороший рівень знання англійської або інших мов, вищу освіту — тобто більшість є тією цільовою аудиторією, яка шукає роботу в офісі. Трапляються навіть випадки, коли кандидати підходять на посади, але їхні навички перевищують очікування, і компанії не мають можливості забезпечити їм відповідний рівень оплати.

Аудиторія проєкту «Трудолюб» — це люди в активному пошуку роботи, які мають бажання вчитися. Щотижня ми проводимо освітні заходи: воркшопи, лекції, тренінги. Наші коворкінги вміщують близько 50 людей, і буквально за годину після анонсу закривається реєстрація. Набір на курси з англійської закривається на 5 хвилин». 

 

«Трудолюб» + бізнеси: кейси, якими можна пишатись

  • Завдяки співпраці з DAN.IT education та UNITY-BARS кілька життєлюбів навчились і почали працювати в IT.
  • Одна з компаній знайшла свого бухгалтера всього лише за тиждень пошуків.
  • В нас є колаборація з автошколою, яка була готова навчити кермувати 5 людей — всі охочі мали написати мотиваційний лист. За годину ми отримали 50 реєстрацій.
  • Під час співпраці з онлайн-університетом Atom ми отримали орієнтовно 700 заявок на 21 місце для навчання, тому довелося організувати справжні вступні іспити. Додатково 3 людини без досвіду отримали стипендії, успішно вивчилися в IT та рекрутингу та вже успішно працюють.
  • Минулого року ми запропонували новий формат — спіддейтинг з роботодавцями. Першим його з нами тестував Sense Bank: було відкрито 12 вакансій у сферах IT, HR, бухгалтерії, службі безпеки. Ми запросили 33 кандидатів, які відгукнулися. Того ж дня 12 людей отримали офери, і наразі вони працюють на своїх посадах вже рік.
  • Coca-Cоla HBC проводила для трудолюбів лекції зі складання резюме без наміру працевлаштування. Але після того, як компанія отримала резюме від учасників, 1 трудолюбка отримала офер.

 

Про формати взаємодії та плани на майбутнє

«Перший напрям — це наша робота з цільовою аудиторією. База постійно оновлюється: зазвичай люди отримують нашу підтримку впродовж 3-6 місяців і знаходять роботу. Ми постійно робимо анонси та залучаємо нових кандидатів.

Також ми проводимо кар’єрні марафони, де навчаємо інструментів для пошуку роботи: складання резюме, мотиваційних та супровідних листів, проходження співбесід. Двічі на рік проходить «Академія Трудолюб» — найактивніші учасники отримують кар’єрні консультації та бонуси, а майже всі впродовж місяця працевлаштовуються.

Другий напрям роботи — це взаємодія з компаніями, яких ми залучаємо. Ми публікуємо вакансії, проте ми не є кадровою агенцією і не шукаємо людей за запитом. Для нас важливо, аби нашу роботу поважали. 

Попит наразі більший, ніж пропозиція. Компанії зацікавлені, бо відчувають кадровий дефіцит. Тож ми плануємо працювати надалі й навчати нових людей, які до нас долучаються, ще більше співпрацювати з бізнесом».