Читати 5 хв
Social ROI: про соціальний вплив бізнесу та як його оцінити

Есей Ірини Рубан, співзасновниці Social Value Ukraine та Ruban Litvinova Social Impact Advisory та Ольги Роєнко, співзасновниці Social Value Ukraine та агенції з розвитку імпакт-просторів voiceofspace.partners.
Тим, хто керує бізнесом, зараз важливо усвідомити, що кожна дія має соціальний вплив, незалежно від того, планували ми це чи ні. Особливо, якщо ми керуємо великою системою, наші управлінські дії можуть мати ширший вплив: не тільки на співробітників, їхні родини, громаду, клієнтів, але й на неочевидні аспекти. Наприклад, ви можете юридично зареєструвати підприємство у своїй громаді або ж зменшити вуглецевий слід свого виробництва, і це матиме соціальний вплив. Постає питання, як зменшити негативний вплив, збільшити позитивний і як це оцінити?
Під час лекції у Києво-Могилянській бізнес-школі ми здобули чудовий кейс. Одна з учасниць, яка працює у великій донорській організації, розповіла, що вони закупили коштовне обладнання щоб покращити медичне обслуговування в громадах та запобігати передчасній смерті. Обладнання передали, відзвітували, а згодом дізнались, що воно й досі стоїть новеньке у плівці. Чому? Бо, по-перше, дороги в цій місцевості такі, що пацієнтам важко дістатись до лікарні, а по-друге, ніхто з місцевих спеціалістів не вміє користуватись тим обладнанням. Натомість медики хотіли б мати велосипед, щоб діставатись до пацієнтів самотужки й надавати допомогу на місці. Тобто передача велосипеду може створити реальний позитивний соціальний вплив для громади, тоді як обладнання у цьому прикладі — ні.
На початку 2023 року ми з партнерами заснували спільноту Social Value Ukraine для розвитку практик вимірювання соціальної цінності та управління соціальним впливом в Україні. Наша спільнота є асоційованим членом Social Value International, глобальної мережі, учасники якої мають спільну мету — змінити спосіб сприйняття цінності суспільством. Розроблена у Великій Британії, спершу вона використовувалась на державному рівні, але зараз набула поширення у світі й використовується також бізнесами та громадськими організаціями.
Соціальна цінність — це нова філософія ухвалення рішень, яка ставить добробут людини в центрі уваги і враховує цінність поза межами суто економічної. Вимірювання соціальної цінності є джерелом інсайтів для безперервного покращення впливу організації на добробут людей і планети, тобто для управління її соціальним впливом. Єдине розуміння соціальної цінності також сприяє формуванню прозорої та зрозумілої комунікації з партнерами, донорами та широкою громадськістю.
Для бізнесу це еволюція соціальної відповідальності, наступна сходинка. Ви, певно, знаєте про цілі сталого розвитку ООН, на яких багато компаній базують свою корпоративну соціальну відповідальність. Декілька років тому ООН визнала, що цих зусиль недостатньо. Тому вони працювали над тим, щоб синхронізувати підходи різних організацій, зокрема Social Value International, аби створити SDG Impact Standards. Якщо коротко передавати їхню суть: важливо не тільки те, ЩО бізнес чи його інвестори роблять у напрямі сталого розвитку, але і ЯК вони це здійснюють. SDG Impact Standards покликані допомогти бізнесам і інвесторам інтегрувати управління соціальним впливом у свою діяльність наскрізно і на всіх рівнях — від стратегування та операційної діяльності до оцінки й комунікацій.
Першочергово оцінка соціального впливу і застосування підходів до управління соціальним впливом важливі для організацій, що прагнуть своєю діяльністю реально впливати на розвиток суспільства. Їм це дасть змогу ефективніше використовувати КСВ-бюджети та максимізувати позитивний вплив, а також мати більш інформативний і глибокий контент для зовнішніх комунікацій.
Якими можуть бути ключові показники соціального впливу, залежить від проєкту. Для невеликих — це може бути простий дашборд на пʼять показників. Для більш амбітних, що передбачають масштабування та/або залучення партнерів, оцінка соціальної цінності за методологією SROI може бути дуже дієвою. SROI або Social ROI (соціальне повернення інвестиції) — це підхід до оцінки соціального впливу, що дає змогу врахувати створювану цінність поза межами економічної (і соціальну, і екологічну) та за допомогою спеціальних фінансових проксі перевести їх у монетарний вираз і порівняти з інвестиціями в проєкт.
Розуміння і застосування методик оцінки та управління соціальним впливом представниками держави, бізнесу і громадського сектору може сприяти побудові довіри між ними. Зокрема завдяки єдиному розумінню, що є цінним, і можливості оцінити ефективність (або неефективність) проєктів суспільних змін, розбудови України. Окрім цього, поширення цих практик може також сприяти довірі до нас міжнародних партнерів.
Зі свого боку ми в Social Value Ukraine докладаємо зусиль не тільки до поширення цієї філософії та методології роботи серед зацікавлених представників бізнесу, держави й громадських організацій, а також приділяємо увагу популяризації успішних українських кейсів соціального впливу на світовій арені, щоб сприяти побудові довіри.
На нашу думку, найбільший потенціал впливу на добробут і стійкість українців й України має бізнес, і перехід від класичної соціальної відповідальності до системного створення та управління соціальним впливом може стати важливим рушієм соціальної трансформації країни.
Більше кейсів соціальної відповідальності бізнесів читайте у Гіді “Небайдужі”.