Читати 5 хв

MacPaw Foundation: «Не варто порівнювати себе з іншими країнами, де немає війни»

MacPaw Foundation: «Не варто порівнювати себе з іншими країнами, де немає війни»‎

Діяльність фонду

Соціальні проєкти української IT-компанії MacPaw існували з моменту створення компанії у 2008 році, і багато з них з’явилися як локальні ініціативи наших колег, несистемні й точкові.

На десятиріччя компанії ми вирішили запустити соціальні ініціативи і зробити 10 добрих справ за 10 років. Колеги запропонували безліч ідей, відбулося голосування. З часом деякі ініціативи відпали, вижили найсильніші — і об’єдналися у MacPaw Cares, напрямок корпоративної соціальної відповідальності.

Кілька років наші ініціативи охоплювали проєкти у 10 пріорітетних напрямках: Наука та Освіта, Green Project, Україна, Інклюзивність, Освіта, Тварини, Гуманітарна допомога, Місто.  Хтось з колег цікавився зеленими проєктами: прибиранням в місті і на Кінбурнській косі, висадкою дерев, сортуванням сміття. Ми навіть запустили свій власний застосунок Sortui – помічник у сортуванні відходів, який можна скачати і зараз. Спеціалісти, яким не байдужі тварини, допомогали тваринам, хтось допомагав літнім людям.

За часів COVID-19 до основних напрямків ми додали ще медичну допомогу: допомагали лікарням закуповувати апарати штучної вентиляції легень.

Початок повномасштабного вторгнення суттєво змінив фокус нашої діяльності. Ми і раніше співпрацювали з «Повернись живим», але у 2022 році цілком зосередилися на допомозі захисникам. У всіх наших продуктах ми почали говорити про повномасштабне вторгнення в Україні, наші користувачі та всі бажаючі стали донатити, підтримуючи наші ініціативи в Україні та за кордоном.

Корпоративний фонд MacPaw Foundation існував з 2016 року, але став публічним після початку повномасштабного вторгнення, у 2022 році. Отримавши величезну кількість запитів від користувачів продуктів компанії, які підтримують Україну, з понад 50 країн світу, фонд почав приймати донати та максимально ефективно трансформувати їх у потрібну допомогу.

Ще два важливих напрямки, які у нас були до повномасштабного вторгнення — це інклюзивність і освіта. Ці питання загострилися після повномасштабного вторгнення. Якщо раніше ми покращували і впроваджували нові освітні ініціативи, просували інноваційні IT-рішення, то зараз ми стикаємося з тим, що діти фізично не мають можливості навчатися в школах.Тому зараз ми допомагаємо відновити доступ до освіти, співпрацюючи з українськими профільними некомерційними організаціями. Проблем з впровадженням інклюзії також стало більше, і це вкрай важливо.

Зараз фонд займається допомогою тим, хто нас захищає, а також надає допомогу цивільним, які постраждали. Але ми відновили ці два напрямки і додали їх до пріоритетного — допомоги військовим.

Про команду

Корпоративний фонд MacPaw Foundation створювався як інструмент для реалізації соціальних і благодійних ініціатив компанії, тому команда фонду складається з п’яти людей, які одночасно є і командою CSR-відділу. Окрім цієї п’ятірки, є велика кількість внутрішніх спеціалістів компанії, яких ми залучаємо під конкретні проєкти або запуски.

Наприклад, ми залучаємо розробників і дизайнерів для створення лендінгів — координуємо це всередині команди, відділи виділяють спеціалістів на добровільній основі з необхідними ресурсами.

Інший напрямок — корпоративне волонтерство, де спеціалісти компанії долучаються до наших CSR або благодійних ініціатив як волонтери. Наприклад, ми організовували здачу крові чи регулярні поїздки до притулків для тварин.

У нас також є MacPaw Cares Day — час, який колеги можуть використовувати для волонтерства. Цей час може бути присвячений волонтерству як всередині компанії, так і в інших зовнішніх проєктах: допомозі іншим фондам, плетінню маскувальних сіток, приготуванню їжі, участі у відбудові тощо. Це їхній власний вибір, і ми надаємо їм таку можливість.

Наприклад, коли ми організували допомогу Херсону після трагедії на Каховській ГЕС, ми просто запропонували колегам долучитися, і активність була неймовірною — вони приносили багато речей на наш склад, допомагали шукати, купувати та відправляти. Ми лише організували доставку. Все інше зробили колеги.

Про бюджетування фонду

До повномасштабного вторгнення у нас було стратегічне планування на 3-5 років, залежно від обставин. Під час COVID-19 ми скоротили терміни планування через непередбачуваність ситуації. Зараз ми бюджетуємо на рік вперед, але кожну нову ініціативу розглядаємо окремо і погоджуємо її бюджет відповідно до актуальних потреб та можливостей компанії.

Фандрейзити кошти ми розпочали у 2022 році. Усі отримані шляхом фандрейзингу кошти ми спрямовуємо виключно на допомогу українцям: захисникам, медикам, постраждалим від таких подій, як підрив Каховської ГЕС. Залучені кошти спрямовуються на ці потреби, але більшість витрат покривається власними коштами компанії.

Наразі ми намагаємося створити більш конкретну стратегію на осяжний термін. Складність побудови цієї стратегії в тому, що плани можуть раптово змінитися, і ми маємо бути готовими до будь-яких обставин.

Про зниження кількості донатів

На початку війни люди у всьому світі активно донатили, побачивши заклики підтримати Україну, вони просто давали кошти як емоційний порив. Наразі люди підходять більш обережно та обдумано, адже у світі відбувається багато подій.

Зараз потрібно диверсифікувати напрямки допомоги. Важливо зосереджуватися на точкових зборах і детально пояснювати людям, на що саме збираються кошти в цей момент і чому ця допомога потрібна. Коли збір спрямований на конкретні потреби, хвиля підтримки знову повертається, зокрема від наших закордонних донаторів, і увага до нас зростає.

Користувачі наших продуктів знаходяться переважно за кордоном, зокрема у США, Канаді та Австралії. Але в Україні діяльність фонду також отримує підтримку. Ми стежимо за цими тенденціями та намагаємося адаптувати наші стратегії збору коштів відповідно до потреб і можливостей.

Про СSR-конференцію, яку компанія MacPaw провела в березні 2024 року

Протягом останніх двох років ми спостерігаємо зростання зацікавленості у впровадженні CSR-ініціатив в бізнесі. Але, на відміну від некомерційного сектору, у бізнес-спільноті відсутні подібні заходи, де практики зможуть обговорити виклики та поділитися досвідом.

Ми вирішили заповнити цю прогалину, створивши конференцію, де представники бізнесів різних галузей зможуть знайти спільні рішення.

На конференцію ми запросили представників IT-індустрії, громадського сектору, військових і  волонтерів. Бо багато бізнесів вже допомагають українським захисникам, розуміючи, що це важливо для нашої перемоги, але ще більше бізнесів хочуть почати допомагати та шукають для себе зручний алгоритм. Тому це була важлива дискусія.

Цікаве спостереження

Міжнародні компанії, які мають представництва в Україні, регулярно організовують конференції щодо соціальної відповідальності. У світі, де війни не існує, зміна клімату, зменшення біорізноманіття та інші екологічні проблеми дуже важливі і активно обговорюються. Для України це не менш важливі виклики, проте на фоні жахіть, викликаних російською збройною агресією проти України, ці виклики відходять на другий план. Для нас подібна програма конференцій, коли ігноруються реалії країни, яка живе в умовах війни, часто виглядає дивно.

Тобто міжнародні компанії часто обмежуються обговоренням «безпечних»‎ тем, у той час як війна в Україні залишається поза увагою. І з одного боку, це зрозуміло — міжнародні стандарти сталого розвитку, визначені ООН, є невід’ємною частиною глобального бізнесу.

Але з іншого: війна має величезний вплив на сталий розвиток! Це потребує належної уваги та обговорення, особливо в контексті міжнародних компаній з представництвами в Україні.

Як саме відбувається допомога українським захисникам

Насамперед ми надаємо допомогу нашим колегам, які приєднуються до сил оборони, а також їхнім родинам та близьким. Ми перевіряємо всі отримані запити, досліджуємо документацію та надаємо допомогу в межах наших можливостей. Важливо зосереджувати ресурси, тому ми працюємо лише у визначених напрямках, в яких маємо експертизу.

Крім цього, ми на регулярній основі підтримуємо операційну діяльність фонду «Повернись живим», який спеціалізується на наданні допомоги армії. Вони мають можливість діяти ширше та масштабніше, ніж ми, тож ми підтримуємо їхню адміністративну діяльність. Цей проєкт для нас важливий, ми впевнені, що наша підтримка сприяє ефективнішій допомозі.

Наші закупівлі постійно змінюються залежно від потреб. Ми стежимо за змінами і адаптуємося до нових вимог. Наприклад, на початку повномасштабного вторгнення була потреба у військовій формі, а зараз актуальними є інші речі, такі як засоби для перев’язки ран або теплі покривала, медеваки і пристрої для переливання крові, підігрівачі для інфузії. Також ми сприяємо донорству крові.

Про співпрацю з державою

Кожна держава має свої слабкі місця. Навіть у країнах з ефективними інституціями, бізнес і громадянське суспільство може доповнювати діяльність державних органів, надавати підтримку у сферах, де держава не може діяти належним чином, виконувати важливу роль у контролі та адвокації.

Тобто співпраця з державою може мати різні форми і залежить від конкретних обставин. Наша мета – допомагати там, де це потрібно, іноді співпрацюючи з державними органами, іноді – діючи самостійно. Важливо збалансувати ці підходи для максимально ефективного використання ресурсів.

І нам зараз не варто порівнювати себе з іншими країнами, де немає війни, бо ми не знаємо, як би там діяло суспільство та держава. В Україні важливо налаштовувати горизонтальні зв’язки: бізнес і третій сектор має гнучкість, яка забезпечує швидкі рішення — на відміну від державних структур, які часто відстають.

Про вплив CSR на бренд роботодавця

Продуктами MacPaw користуються переважно за кордоном, але ми насамперед українська компанія. Наші спеціалісти та їхні родини проживають в Україні, багато з них захищають країну безпосередньо або підтримують її.

Для компанії важливо наймати спеціалістів в Україні, і корпоративна соціальна відповідальність відіграє важливу роль у підтримці позитивної репутації бізнесу та довірі до нього. Дослідження показують, що кандидати, які вагаються між декількома пропозиціями з однаковою зарплатою, обирають компанію MacPaw саме через її активну участь у соціальних ініціативах.

Корпоративна соціальна відповідальність формується через системні та якісні ініціативи, а не через одноразові акції. Вже третій рік для компанії пріоритет — це допомога захисникам України та підтримка країни.

Всі наші ініціативи зародилися від небайдужості людей і продовжують існувати завдяки їхній активній участі. Небайдужість є основною цінністю MacPaw, що виникла природним чином і стала важливою частиною нашої корпоративної місії.

До речі, в березні ми випустили великий CSR-звіт, який можна знайти на нашому сайті. Він дуже красивий з точки зору дизайну, подивіться=)

Про партнерство

Ми співпрацюємо з компаніями, які поділяють наші цінності та реалізують схожі проєкти. Проєкти з інклюзивності ми створили у співпраці з експертами в цій сфері, такими як організація «Доступно.UA». Вони мають велику аналітичну базу та розробляли метрики для покращення доступності офісів. Наш офіс задумувався як інклюзивний простір, тому ми запросили «Доступно.UA» оцінити його і надати рекомендації для покращення.

Також минулого року ми запустили спільний проєкт з компаніями Uklon та Mastercard — «Інклюзивні таксі»‎. Відтепер пасажири, які користуються колісним кріслом, можуть безперешкодно пересуватися на спеціально оснащених авто. А тренінги для водіїв проходили у MacPaw Space.

Інший приклад — наша співпраця з антарктичною станцією «Академік Вернадський»‎. Ми слідкували за розвитком цієї державної установи та її новим керівником Євгеном Диким, який впровадив інновації та відкрив набір нових людей. Ми вирішили підтримати наукові проєкти та допомогти їм технікою.

Вибір партнерів базується на їхній стабільності та здатності реалізовувати проєкти самостійно. «Доступно.UA» та станція «Академік Вернадський»‎ є потужними гравцями у своїх сферах, і наша підтримка підсилює їхню роботу.