Читати 7 хв

Як фонд Musicians Defend Ukraine підтримує музичну індустрію та виконавців у війську

Як фонд Musicians Defend Ukraine підтримує музичну індустрію та виконавців у війську

Музична агенція kontrabass promo, студія звукозапису Шпиталь Рекордс та гурт Love’n’Joy зрозуміли, що не можуть стояти осторонь під час повномасштабної війни та об’єднались у фонд, який підтримує діячів музичної індустрії та їхніх близьких. Згодом до них приєдналась команда гурту Lady Aphina.

Поговорили зі співзасновницею фонду Musicians Defend Ukraine Катериною Войчук-Базакою про фестивальний фандрейзинг, сотні благодійних концертів за 2 роки та плани змінити майбутнє музичної індустрії.

З чого починалась ініціатива Musicians Defend Ukraine

 

Ініціатива виникла на другий місяць повномасштабного вторгнення. Ми спитали себе — що можемо зробити, як застосувати свої скіли? На той час мали багато контактів із закордонними музичними агенціями, їздили в тури, організовували воркшопи. Зрозуміли, що було б круто почати збирати гроші на військо з к

 

ультурного сектору за кордоном, і створили благодійний фонд Musicians Defend Ukraine.

Головна ціль — об’єднати музичну спільноту для підтримки музикантів, які пішли на фронт і тимчасово не можуть займатися творчістю.  

Зібрати значні суми спочатку не вдавалося — люди за кордоном неохоче донатили на військові потреби. Тоді ми вирішили змінити підхід: організували інформа

 

ційну кампанію, спрямовану на збір коштів всередині України. Для цього зареєстрували громадську організацію та почали працювати з музикантами, які відновлювали концерти або іншу діяльність.

Ми надавали інформаційну підтримку, готували комунікаційні матеріали, просували виступи. Тобто, ми робили все те, що вміємо, що і було нашою основною роботою. Поряд з тим, отримували благодійні кошти для фонду.

Як фонд працює зараз

 

Громадська організація — це наш спільний проєкт, який ми змогли створити завдяки ресурсам і досвіду наших організацій. Однак зараз ГО діє самостійно, хоча ми й продовжуємо підтримувати її через наші комунікаційні та інші ресурси.

У кожного з нас три роботи. Окрім роботи у музичній сфері, яка зазвичай є або неприбутковою, або приносить мінімальний дохід, ми маємо основну роботу поза музи

 

кою, яка забезпечує стабільний дохід.

 

У фонду зараз п’ятеро представників:

  1. Катерина Войчук. Відповідає за комунікаційну частину — це робота з інформаційними партнерами, медіа, SMM, створення візуального контенту тощо.
  2. Юра Базака. Представляє kontrabass promo. Відповідає за фінансовий облік: веде всю звітність для грантодавців, партнерів і наших соціальних мереж.
  3. Лесик Омодада. Засновник студії Шпиталь Рекордс та учасник гурту Пиріг і Батіг. У фонді займається фандрейзингом, грантовим менеджментом та пошуком міжнародних партнерів.
  4. Ольга Опекан. У фонді займається документацією та комунікацією з військовими частинами. Ольга менеджерка гурту Lady Aphina, а також менеджерка із закупівель у фонді Сергія Притули. 
  5. Михайло Опекан. Він фронтмен гурту Lady Aphina, в нас займається закупівлями та збором запитів у військових. Наразі Михайло також проходить базову військову підготовку, адже нещодавно приєднався до НГУ. 

Не всі члени громадської організації отримують регулярні заробітні плати. Постійно оплачуються лише окремі напрямки: дизайн, бухгалтерія та операційні підрядники, які отримують щомісячні кошти за свою роботу.

Ми слідуємо стандартам інших благодійних організацій, які дозволяють витрачати до 20% надходжень на операційну діяльність. Проте наш показник не перевищує 12–15%, за виключенням тих періодів, коли нам вдається отримати грантову підтримку на роботу команди.

Діяльність та мета Musicians Defend Ukraine

 

Наша головна мета — підтримувати музикантів, які припинили творчу діяльність через війну, щоб допомогти їм якомога швидше повернутися до музики. Також ми працюємо з музикантами, які продовжують займатися творчістю, і підтримуємо їхні благодійні ініціативи.

Спочатку ми допомагали виключно музикантам, але зараз дещо розширили свою діяльність до підтримки також їхніх близьких. Адже на музичну індустрію впливають не лише виконавці, а і їхнє оточення.

На постійній підтримці в нас зараз близько 50 військових, які часто не мають інших джерел забезпечення, окрім нас і своєї частини.

Також часто молоді організації, особливо ті, що тільки починають свою діяльність, звертаються до нас за підтримкою. Ми консультуємо їх, ділимося досвідом. Таким чином, працюємо не лише як спільнота, що об’єднує музикантів, а і як експертний ресурс.

Наш фонд працює з різними жанрами та артистами, бо для нас головне — підтримувати музичну індустрію в цілому. Наш неофіційний слоган: «Хороший музикант — це живий музикант». Не важливо, яку музику створює людина — головне, щоб вона була частиною музичної індустрії або мала конкретні плани з реалізації себе в ній.

Як будуються партнерства

За два роки нас підтримали понад 500 музичних ініціатив. Це благодійні концерти, музичні організації та спільноти, фестивалі й локації. Також нас підтримують прибутками з продажу музики та/або мерчу. Ми завжди наполягаємо, щоб це не було 100% і оплачувались їхні операційні витрати.

Взагалі мені здається, що такі волонтерські ініціативи можливі лише тоді, коли людина сама має бажання долучитися, а не через те, що її хтось попросив. Тому ми зосереджуємося на тому, щоб про нас хотіли говорити самі люди, без зовнішнього примусу.

Наприклад, ми періодично створюємо інформаційні приводи для висвітлення діяльності нашого фонду. У перший рік ми з’являлися у великих міжнародних музичних медіа, таких як Rolling Stone, Kerrang! та інші.

Цей підхід допомагає залучити людей, які бачать у нас знайомих їм музикантів, із якими вони можуть асоціювати себе. Це одна з причин, чому вони обирають підтримувати саме нас.

Ми завжди відкриті до співпраці з бізнесом і громадським сектором. Нещодавно мережа магазинів МузТорг, що продають музичні інструменти та інше обладнання, випустили акустичну гітару Fender, виготовлену спеціально для музичного ринку. Відсоток від продажів команда МузТоргу вирішила передавати на наш фонд. Ми зі свого боку підтримуємо інформаційно цю ініціативу, а нещодавно розіграли гітару на аукціоні під час концерту гурту Пиріг і Батіг. Таким чином ми підтримуємо соціально відповідальний бізнес, а вони підтримують нас.

Приклади партнерств

Свято музики у Львові

Ми обговорили їхні потреби, суму, яку вони можуть зібрати, шляхи комунікації та механізми залучення партнерів. Після підготовки матеріалів вони почали реалізовувати свої ініціативи. Вже два роки поспіль команда Свята музики перераховують нам зібрані кошти.

Music Save UA

Це організація, створена на базі Atlas Weekend та Всеукраїнської асоціації музичних подій. Вони представляють Україну на закордонних фестивалях, де збирають кошти, поширюючи інформацію про нашу діяльність та музикантів, які воюють. Ми готували інформаційні матеріали, які вони використовують на своїх стендах.

Music Export Ukraine

Український експортний офіс, що займається просуванням української музики за кордоном. Вони організовують рецепції на міжнародних подіях, де також представляють нас. Часто після таких заходів люди звертаються до нас із пропозиціями підтримки чи фінансової допомоги.

Музичні артпроєкти за кордоном

Наприклад, у США, Канаді, Амстердамі та Берліні організовували випуски збірок чи альбомів за участю українських музикантів або артистів українського походження. Прибуток від продажу цих збірок передавали нам. Хоч ці суми невеликі, вони мають значний інформаційний ефект, підвищуючи впізнаваність нашої ініціативи.

Фінансування

 

Приблизно 60–70% нашого річного бюджету складають кошти, зібрані з концертів українських артистів в Україні. 

Основні доходи надходять під час концертних сезонів — восени та навесні. Завдяки цим коштам ми фактично забезпечуємо діяльність відповідно в ці періоди. Взимку основний канал надходження коштів – це гранти від міжнародних організацій, фандрейзингом ми починаємо займатись із початку осені і якраз до початку холодів отримуємо кошти. Наприклад, вже третій рік поспіль нас так підтримує німецька організація GVL, з командою якої ми познайомились завдяки українському музиканту та журналісту Юрію Гуржи. Кілька разів нас підтримували бельгійські фонди (по 20–30 тисяч євро разовими внесками) і культурні спільноти зі США – музичні фестивалі або діаспорянські спільноти.

Протягом останнього року ми реалізували кілька масштабних зборів, які вдалося закрити завдяки допоміжним банкам від музикантів та їхніх шанувальників. Це були збори від мільйона до півтора мільйона гривень, які покрили купівлю дронів одразу на кілька напрямків.

Нам також дуже допомагає мережа друзів, які виїхали за кордон. Вони поширюють інформацію про нас, іноді пропонують іноземним організаціям чи спільнотам підтримати нашу діяльність.

Втім, попри велику кількість джерел надходження коштів, найбільшою проблемою лишається брак фінансів. Грошей завжди недостатньо, щоб масштабувати нашу діяльність і покрити всі запити, які надходять від військових. Зараз ми опрацьовуємо переважно на вхідні звернення, хоча раніше були часи, коли могли самі ініціювати допомогу артистам. Нам дуже хочеться повернутися до цього формату, але це вимагає збільшення команди та надходжень.

Плани на фонд зараз і після Перемоги

 

Наразі працюємо над пошуком сталих партнерств з бізнесом, аби забезпечити регулярні надходження коштів на фонд. Також працюємо над новою фандрейзинговою стратегією та розширенням команди. 

Після закінчення війни ми прагнемо стати грантовою організацією, яка надаватиме фінансову підтримку музикантам для реалізації їхніх проєктів: написання музики, створення концертних майданчиків, відкриття локацій, організації фестивалів тощо. Тобто стати грантовою організацією, зосередженою виключно на музиці.