Читати 10 хв
Нова пошта: «Коли ми вкладаємо в суспільство, ми розуміємо, що це повернеться до нас».

Нова пошта – бізнес, який своєю небайдужістю не лише робить важливі речі, а й допомагає долучити до цього й інших. Вже 10 років компанія безкоштовно доставляє гуманітарні вантажі й підтримує тисячі благодійних і волонтерських організацій, долучається до масштабних зборів та важливих ініціатив, розвиває громади, навчає підприємців та допомагає військовим.
Соціальна відповідальність Нової пошти – про корпоративне громадянство, а його філософія – у тому, що компанія має поводити себе як повноцінний член суспільства. Місія Нової пошти – бути опорою для українців у важкі часи, і стосується як клієнтів, так і співробітників та партнерів.
Про засади корпоративного громадянства в компанії, єдність комунікації та цінностей на всіх рівнях, варіанти партнерства та яскраві кейси нам розповіла Олена Плахова – директорка з управління репутацією та маркетингом групи компаній NOVA.
Маркетинг, репутація та соціальна відповідальність у структурі компанії
Функція керування репутацією є централізованою на моєму рівні. Всі комунікації, зокрема соціальна відповідальність бізнесу, внутрішні та зовнішні комунікації, соціальні мережі, стратегічні комунікації, розвиток HR-бренду — все підпорядковується мені. Це гарантує один tone of voice, відсутність ризиків, злагодженість роботи команди та обміну інформацією.
Маркетинг у нас орієнтований на досягнення бізнес-продуктових цілей. Це завдання створювати продукти – фізичні й цифрові точки контакту, а також генерування цінності для клієнтів. У кожній компанії групи є власний маркетинг.
Управлінням «Гуманітарною Новою поштою» займається окрема команда — до 15 людей.
Допомога українцям у складні часи – це не ситуативні рішення, а стратегія
Є місія компанії, її цінності, стратегічне бачення, бренд-позиціювання і репутаційне позиціювання. Нова пошта – це опора. І якщо всі з цим погодилися на рівні Ради директорів, то ми маємо діяти так у всіх критичних ситуаціях і бути поруч з українцями у найважчу хвилину
Немає світла – ми даємо світло. Немає інтернету, зв’язку – ділимося інтернетом та зв’язком. Стався підрив Каховської ГЕС – відправляємо допомогу на Херсонщину та даємо можливість зробити це всім українцям за рахунок Нової пошти. Це було ще під час ковіду, продовжується під час війни й буде надалі.
Ми не можемо на 100% бути готовими до всього у щоденній роботі, але ми намагаємося. Якщо ми дізнаємося про нестандартну ситуацію, робимо висновки, доповнюємо програми навчання або стандарти.
Нещодавно ми зробили навчальний курс про спілкування з мобілізованими, з демобілізованими, з ветеранами, з людьми в емоційному стані. Зараз у нас є партнери – ком’юніті зі 100 психологів, де є спеціалісти, що працюють у різних напрямках.
Про корпоративне громадянство
Ми абсолютно відповідальні всередині компанії. Якщо говорити про зовнішню діяльність, то ми працюємо, у першу чергу, з системними цінностями. Це ті фундаментальні речі, які нам важливо робити для суспільства загалом: освіта, здоров’я, профілактична історія і підприємницька культура в Україні. А, по-друге, це критичні ситуації, коли ми дуже швидко маємо реагувати та підставляти плече.
Корпоративна соціальна відповідальність – це коли Нова пошта і кожна компанія групи поводиться у суспільстві як його повноцінний член. Чим ширший вплив ми чинимо як компанія, тим більш значущу відповідальність ми починаємо нести за людей. Вже не тільки безпосередньо за своїх працівників, але й за їхні сім’ї. Ми однаково готові стати плечем підтримки для наших клієнтів, співробітників, партнерів та держави – це стосується і допомоги в умовах війни.
Україна — наш материнський ринок, де ми здатні на багато речей. Для нас важливо, щоб у нас тут були клієнти. А для того, щоб були клієнти, загалом треба суспільство, яке живе своє щасливе життя в Україні. У його членів має бути здоров’я, робота, дохід, освіта. Тоді вони будуть користуватися Новою поштою. Тому ми вкладаємо у суспільство.
Ми розуміємо, що цей внесок повернеться до нас. Саме тому вже багато років ми проводимо Школу бізнесу для збільшення кількості підприємців в Україні. Ми працюємо зі студентськими спільнотами та навчаємо їх, передаємо досвід. Вже близько 10 років ми робимо марафони – це профілактична історія.
Загалом всі проєкти, які ми робимо, є тривалими, довгостроковими й направленими на те, щоб суспільство було здоровим. Кожна людина є для нас цінною. Якщо трапляється якась нестандартна для нас ситуація, ми на неї дивимося і приймаємо рішення з погляду людяності та правильного етичного ставлення.
Як Нова пошта допомагає військовим: підтримка бригад та забезпечення співробітників
У нас є програма допомоги військовим – 16 підрозділів Сил оборони перебувають під нашою опікою. Серед працівників Нової пошти є 3600 мобілізованих, які також перебувають на повному забезпеченні компанією. Коли з’являється новий мобілізований, ми забезпечуємо все необхідне: амуніцію, первинну форму, каски, броню, тактичні речі.
Ми сформували в компанії внутрішній волонтерський рух – «Свої для своїх». Щомісяця ми збираємо близько 1,5 млн грн і забезпечуємо наших військових тим, що їм потрібно додатково. Ми вже придбали близько 150 авто, купу генераторів, тепловізорів, дронів.
Компанія реалізує свою частину ініціатив, а співробітники підтримують колег у межах власних зборів. Якщо ж зібраної суми не вистачає для запланованої покупки, компанія додає необхідні кошти.
Варіанти партнерства з Новою поштою та втілені кейси
Партнерства можна розділити на дві категорії.
Перший варіант – партнерство, де ми стаємо умовними донорами: логістичними, фінансовими чи комунікаційними.
У цьому випадку головне — прозорість, чесність і звітність. Коли партнер дійсно допомагає тим категоріям населенням, яким заявляє, коли ми бачимо, що те, що він відправляє і звітує, синхронізується, такий партнер є для нас чесним і прозорим.
Якщо партнер використовує програму у своїх особистих цілях – у нас таке інколи траплялося, ми це відстежуємо. Ми робимо перше попередження, і якщо “фрод” не зупиняється, виключаємо його з програми. Компанія дозволяє зробити помилку, але ця помилка має бути разовою. Якщо людина повертається на сторону світла, ми це бачимо і знову вносимо її в партнерство.
Нова пошта поводить себе щиро, чесно і прозоро. Ми не порушуємо правила і домовленості, які встановлюємо, і цього ж очікуємо від своїх партнерів.
Приклади:
✔️«Гуманітарна Нова пошта»
Є величезна купа фондів, з якими ми співпрацюємо впродовж всіх 10 років роботи проєкту. Це і Крила Надії, і Армія SOS. Зараз у програмі беруть участь понад 2000 фондів та організацій.
✔️ Проєкт «Символ незламності. Азовсталь»
Метінвест надав останню довоєнну партію сталі для виготовлення однойменних браслетів, ювелірний дім SOVA виготовив прикраси, а Нова пошта покрила всі витрати на доставлення. Кошти з продажу спрямовувалися на «Армію дронів». Ми доставляли браслети у всі країни світу, тож наш бюджет становив ≈ 6 млн грн. Метою «Азовсталі» було підтримати українців. Це був символ того, що ми вистоїмо.
Благодійність – це не спринт, це марафон. Це має бути дуже професійно поставлена історія. Коли ти працюєш як марафонець, ти маєш бути готовий до цього: тренувати свої здібності, самомотивацію, команду, розуміти, як це працює. Розуміти, що інколи люди, яким ти допомагаєш, не кажуть «дякую».
Другий варіант партнерства – колаборації.
Ми обираємо людей з такими самими цінностями, які є у нас. Ми аналізуємо профайл, дивимося на те, як вони себе поводять у житті, як спілкуються, яка в них звітність, що вони роблять, і — приймаємо рішення. Це схоже на те, як ми обираємо партнерів для шлюбу – тільки більш раціонально.
Приклади:
✔️ Збори, які ми робимо з фондом «Повернись живим» для посилення ППО: «Запакуй небо – прокачай ППО» – зібрали 330 млн грн та «РЕБнемо так РЕБнемо!», активний і нині.
✔️ Проєкт «Грай за Україну», який ми втілили з тенісисткою Еліною Світоліною. Він про історії великих і маленьких особистих перемог, якими ми закликали поділитися кожного, та дарували лімітований червоний тенісний м’яч з автографом спортсменки.
Як вимірюється ефективність соціальних проєктів?
Ми завжди вимірюємо зміну ставлення. І зважаємо лише на середньострокові та довгострокові результати. Кожні півроку – просто щоб зрозуміти, чи правильним шляхом ми йдемо. Один раз на рік ми вимірюємо зміну ставлення і знання про проєкти компанії, збори. Проводимо польові дослідження, фокус-групи, а ще щодня відстежуємо і сортуємо за тегами всі згадки про себе в онлайн-просторі.
Щороку ми бачимо зростання обізнаності про «Гуманітарну Нову пошту», про збори. Якщо у першому зборі «Запакуй небо – прокачай ППО» рівень обізнаності дорівнював 39%, для другого збору «РЕБнемо так РЕБнемо!» лише після трьох місяців цей показник зріс до 46%.
Це системна робота. Коли ти робиш не разовий проєкт: сьогодні — одне, завтра – друге, післязавтра – третє. А фокусовано, стратегічно, довгим шляхом. Це не можна назвати монетизацією, але це капіталізація проєктів – комунікаційна, репутаційна. Коли ти працюєш глибоко, то бачиш зміну ставлення і обізнаності.
Відповідальність бізнесу і життя громад
Все, що стосується нашого бізнесу, на що впливає наш бізнес і навпаки – за все це ми беремо на себе відповідальність. Якщо ми будуємо термінал в якомусь селищі, то ми маємо відповідати за це селище. Ми дослухаємось до громад, дізнаємося про їхні потреби. Це постійний діалог.
Наприклад, ми плануємо встановити газопоршневі насосні станції, побічний продукт від роботи яких – гаряча вода. Ми прораховуємо, яким чином ця вода може бути направлена в селище, аби оптимізувати опалення в ньому. Це теж про стале ставлення до території, де ти працюєш, до її людей.
Спільно з Рівненською ОДА ми відкрили модульне котеджне містечко на території реабілітаційного центру військового госпіталю, де проходитимуть фізичну і психологічну реабілітацію військові та цивільні люди. Це дуже крута взаємодія – дійсно win-win і для суспільства, і для місцевої влади, і для Нової пошти, адже серед пацієнтів також є і демобілізовані співробітники компанії.
Чому бізнеси виходять за рамки? Бо якщо бізнес за це не візьметься, ніхто не буде це робити. Бізнес не вміє не брати відповідальність. Підприємницька сутність полягає в тому, що я відповідаю за себе і за того хлопця. Тому ми вкладаємось більше, ніж від нас очікує суспільство.
Чим відрізняється політика Нової пошти в Україні та за кордоном?
Підхід на зовнішніх ринках однаково сталий. У кожній країні ми безкоштовно доставляємо посилки з гуманітарною допомогою в постраждалі регіони – наприклад, під час підтоплень у Польщі, Румунії, Іспанії. Крім цього, Нова пошта самостійно купує і доставляє гуманітарні групи товарів: гігієна, продукти тривалого зберігання, вода.
Ми вивчаємо суспільство і дивимося, що для нього важливо. Це можуть бути інші речі, ніж для нас: викиди вуглекислого газу, повага до старого міста, щоб воно не було зруйнованим чи спаплюженим вивісками, турбота про дітей, різноманіття.
Але країна від країни дуже відрізняється. Ми точно будемо робити якісь проєкти, але після того, як налаштуємо діалог з суспільством – щоб бути дотичними до нього і створювати речі, які будуть справді корисними й відгукуватимуться людям.
Виклики майбутнього та фокус уваги
Роздуми про майбутнє формуються з надивленості, знання, досвіду – як успішних, так і не успішних проєктів.
Зараз моя увага зосереджена на гуртуванні. Це про тепло, про обмін, єднання навколо чогось дуже однакового і важливого для кожного з нас. Я дивлюся на важливість підтримки зв’язку з людьми, які живуть за кордоном. Тому що 3 роки – це вже дуже багато. Я хочу тримати позитивний зв’язок, позитивний інтерес. Я хочу, щоб ми були на зв’язку, щоб їм було з нами класно спілкуватися, і вони хотіли робити це й далі.
Я не очікую від наступного року полегшення ситуації – можливо, буде ще важче емоційно та фінансово, менш оптимістично. Тому ми плануємо створювати якісь проєкти з мотивації. Можливо, це буде щось, що даватиме піднесення та друге – а, можливо, і третє дихання.
І, звісно, це про людей, яких нам не вистачає для роботи. Можливо, нам доведеться працювати з транскордонними культурними взаємозв’язками, зв’язувати різні культури та вірування. Тож ми вже працюємо над тим, щоб ця соціокультурна історія різноманіття відбулася.