Читати хв

Соціальне підприємництво: що це таке, приклади успішних проєктів в Україні

Соціальне підприємництво: що це таке, приклади успішних проєктів в Україні

В Україні соціальне підприємництво й досі не має особливого статусу, передбаченого законодавством. Попри те, що цей термін неможливо знайти в жодному нормативному документі, у нашій країні з’являється все більше бізнесів із певною соціальною місією. Розглянемо докладніше, що таке соціальний бізнес, за якими моделями він може працювати, які переваги має та як стати соціальним підприємцем.

Що таке соціальне підприємництво

Соціальне підприємництво — це різновид малого чи середнього бізнесу, що був початково створений не лише на генерацію прибутку, а й на розв’язання певних соціальних проблем і задоволення потреб суспільства. Таке підприємство має в собі одночасно благодійну та комерційну складові. Оскільки законодавством України поки що додатково не визначений юридичний статус соціального підприємства, ним може бути як звичайний ФОП, так і ТОВ, асоціація підприємств і т. ін.

Соціальне підприємництво — це один із варіантів благодійності, коли ініціатор проєкту хоче бачити реальний вплив і близько контактувати з тими, кому потрібна допомога. Також іноді соціальне підприємство є наступною сходинкою для благодійної ініціативи.

Відмінності соціального підприємництва від традиційного бізнесу та благодійності

Мета створення бізнесу — це і є основна відмінність звичайного підприємства від соціального. Класичний бізнес створюється для отримання прибутку та збагачення, водночас соціальний — для прибутку та для вирішення соціальних завдань. Тобто, якщо вже існуючий бізнес накопичив надлишки прибутку і створив спеціальний фонд для розпорядження цими коштами для соціальних потреб, він не стає автоматично соціальним. У таких випадках мова йде про корпоративну соціальну відповідальність (КСВ).

Як уже згадано вище, для соціального підприємства основним завданням є не прибуток, а творення соціальних змін за допомогою задоволення запитів суспільства. Однак соціальний бізнес — це все ж бізнес, який повинен заробляти. Отримання прибутку важливе, адже дає змогу вирішувати певні соціальні проблеми та/або створювати можливості для тих, хто цього потребує.

Якщо ж говорити про благодійність, то з соціальним підприємництвом вони мають спільну мету — розв’язання соціальних потреб. Однак є й певні відмінності. Соціальний бізнес спирається на свої ресурси (товари, кошти від прибутку, працівників), водночас благодійність залежить від коштів донорів, грантів, пожертв. Соціальні підприємства часто створюють можливості для людей, наприклад, надають робочі місця, дають можливість навчатися чи заробляти тощо. Благодійність більше фокусується на прямій допомозі: роздача продуктів харчування, лікування та ін. Отже, головні відмінності полягають у джерелах фінансування та підході до розв’язання проблем.

Переваги соціального підприємництва

Соціальний бізнес корисний не лише для його власника та зацікавлених категорій населення, якому він допомагає, а й для держави загалом. Такі підприємства розвивають доросле суспільство через мотивацію громадян бути активними, відповідальними та стійкими до будь-яких криз. Соціальне підприємництво також допомагає Україні здобувати міжнародний авторитет, що особливо важливо в часи впровадження у країні європейських стандартів.

Ось які переваги соціального підприємництва можна ще виділити:

  • зростання ринку — серед українських споживачів стрімко підвищується попит на етичні та екологічні продукти й послуги;
  • лояльність клієнтів — українці віддають перевагу бізнесам, які поділяють їхні цінності та демонструють свою соціальну відповідальність;
  • мотивований і продуктивний штат — працівники соціального підприємства мають не лише матеріальну, а й моральну вигоду, тому в них вища мотивація та продуктивність в процесі роботи;
  • підтримка — соціальний бізнес має доступ як до програм для звичайного бізнесу, так і до спеціалізованих програм підтримки фінансами, навчанням і консалтингом, що дозволяє йому ефективніше розвиватися та мати більше шансів на успіх.

І все ж головною перевагою соціального бізнесу є саме розв’язання значущої соціальної проблеми для громади, країни чи світу. До інших плюсів можна віднести також відновлення соціальної справедливості, реалізацію в соціально важливій справі, можливість бути цінними для інших, емоційну віддачу та повагу оточення, можливість формувати спільноту змінотворців і однодумців у своєму місті тощо.

Моделі соціального підприємництва

Перед створенням соціального бізнесу обов’язково визначається його модель роботи. Українські соціальні підприємства в більшості працюють за трьома основними моделями, а саме:

  • модель працевлаштування — у компанії надають робочі місця соціально незахищеним, вразливим і малопредставленим верствам населення, наприклад ветеранам, учасникам бойових дій, пенсіонерам, людям, що пройшли реабілітацію від залежності тощо;
  • модель виготовлення та надання соціально значущих товарів (послуг) — бізнес передає на потреби суспільства свої товари, які допомагають розв’язати конкретну суспільну проблему;
  • модель перерозподілу доходу/прибутку — підприємство спрямовує частину прибутку на благодійні ініціативи, соціальні чи екологічні проєкти, підтримку громадських організацій.

Соціальний бізнес може вибрати якусь одну з представлених моделей або ж поєднати у своїй діяльності відразу два чи три варіанти задоволення соціальних потреб.

Важливо зазначити, що підприємство, яке вибрало собі модель працевлаштування представників соціально вразливих верств населення, має зважати на положення ЗУ «Про соціальні послуги». Згідно з ним, до вразливих груп людей відносяться особи та сім’ї, які мають найвищий ризик потрапляння в складні життєві обставини через вплив несприятливих зовнішніх чи внутрішніх чинників. Ось перелік чинників, які можуть зумовити складні життєві обставини:

  • похилий вік;
  • інвалідність;
  • невиліковні хвороби та хвороби, що потребують тривалого лікування;
  • часткова/повна втрата рухової активності, пам’яті;
  • психічні та поведінкові розлади, зокрема внаслідок вживання психоактивних речовин;
  • втрата соціальних зв’язків, зокрема під час перебування в місцях позбавлення волі;
  • малозабезпеченість особи;
  • бездомність;
  • безробіття;
  • насильство за статевою ознакою;
  • домашнє насильство;
  • жорстоке поводження з дитиною;
  • поведінкові розлади у дітей через розлучення батьків;
  • ухилення батьками або особами, які їх замінюють, від виконання своїх обов’язків із виховання дитини;
  • потрапляння в ситуацію торгівлі людьми;
  • шкода, завдана пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією.

Ці чинники можуть допомогти визначитися з групою населення, на яку буде спрямований майбутній соціальний бізнес.

Успішні приклади соціальних підприємств в Україні

Попри те, що соціальне підприємництво тільки починає розвиватися в Україні, кілька бізнесів із соціальною місією вже стали відомими на всю країну. Це ще раз свідчить про те, що українці готові до такої моделі підприємництва та хочуть підтримувати соціально відповідальний бізнес. Ось кілька успішних прикладів українських соціальних підприємств.

Veterano Pizza

Veterano Pizza — одна з найвідоміших мереж піцерій в Україні, яку створив ветеран Леонід Остальцев. Бізнес використовує кілька моделей соціального підприємництва. У закладах працевлаштовані ветерани АТО. Також тут діє послуга «підвішена піца», яка передбачає формат замовлення піци для поранених захисників. Волонтери доставляють їжу та напої захисникам прямо у шпиталь.

WoodLuck

Соціальна майстерня WoodLuck від самого початку роботи працевлаштовує чоловіків, які пройшли реабілітацію від алкогольної чи наркотичної залежності в реабілітаційних центрах Львова. Нині у компанії надають робочі місця також ветеранам. WoodLuck співпрацює з Львівською освітньою фундацією та ГО «Будуємо Україну разом». Через ці організації соціальний бізнес допомагає людям, які опинились у складних життєвих обставинах, виділяючи 10% від чистого доходу.

VBRANI

Соціальне підприємство VBRANI є проєктом громадської організації «СтарістьНаРадість», яка опікується мешканцями геріатричних пансіонатів і будинків для літніх людей. Проєкт заснувала Оксана Бриндзак, яка з’ясувала, що ключовим чинником в адаптації літніх людей у геріатричних установах є насичене та різноманітне дозвілля. Одним із таких видів дозвілля стало в’язання. У результаті був створений бренд в’язаних виробів VBRANI, які виготовляють жінки старшого віку.

Good Bread

Соціальний бізнес Good Bread дає шанс на самореалізацію дорослим людям із ментальною інвалідністю. У столичній пекарні працюють понад 70 людей, які випікають хліб. Після початку повномасштабного вторгнення працівники випекли та безкоштовно передали військовим, переселенцям і людям на звільнених та прифронтових територіях майже 800 тисяч хлібин.

Як стати соціальним підприємцем

Конкретно визначеної процедури реєстрації саме соціального підприємства в Україні поки що не існує. Однак, якщо хочеться створити соціальний бізнес, до якого вдасться залучити й іноземних інвесторів, доведеться дотримуватися певних стандартів і правил. Перш за все, слід переконатися, що майбутній бізнес відповідає ідеям соціального підприємництва. Про це свідчать такі ознаки, як наявність соціальної місії, інноваційний підхід до розв’язання соціальних проблем, прагнення до стійкості, поєднання соціальних і комерційних цілей, а також вимірювання соціального впливу.

Для створення соціального підприємства потрібно виконати такі кроки:

  1. Отримати статус підприємця, наприклад зареєструвати ФОП чи ТОВ.
  2. Визначити конкретну соціальну проблему, яку б хотілося розв’язати.
  3. Сформулювати чітку соціальну місію, яку допоможе реалізовувати майбутній бізнес.
  4. Розробити ідею чи концепцію бізнесу, суть якої полягає у розв’язанні визначеної раніше соціальної проблеми.
  5. Розглянути моделі соціального підприємництва та вибрати одну чи кілька, які дозволять найбільш ефективно поєднувати соціальні та комерційні цілі.
  6. Створити бізнес-план і стратегію, які необхідні для успішної реалізації соціальної місії. У них важливо прописати цілі, стратегію просування підприємства, фінансовий план, заходи щодо відстеження соціального впливу.
  7. Знайти джерела фінансування (гранти, інвестиції, спонсорські внески, краудфандинг тощо).
  8. Провести ретельну перевірку, запустити бізнес і почати реалізовувати визначену соціальну місію.

Коли соціальне підприємство вже запущене, важливо постійно оцінювати досягнення бізнесу та прагнути до його масштабування заради збільшення соціального впливу. Для цього варто шукати різноманітні можливості для співпраці та партнерства з іншими бізнесами й організаціями. Також не можна забувати про комунікаційну стратегію. Говорити про створений проєкт важливо, адже це привертає увагу до соціальних проблем, допомагає продавати продукт клієнтам і презентувати ідею потенційним інвесторам.

На порталі Дія.Бізнес майбутні соціальні підприємці можуть знайти спеціальні освітні програми та курси по створенню соціально відповідального підприємства. Безкоштовні освітні курси, програми для старту та розвитку бізнесу допоможуть успішно запустити свій проєкт і вирішувати соціально важливі питання в Україні.