Читати 4 хв
Віктор Грудаков про соціальну ілюстрацію
Віктор Грудаков про пошук візуальні метафори у соціальній ілюстрації та як монограма ЗСУ сама себе намалювала
Ви постійно бачите його роботи, але не факт, що знаєте ім’я автора. Йому вдається виражати наші складні почуття у такій формі, яка здається простою та сприймається ніби народна творчість. Дизайнер та ілюстратор Віктор Грудаков — це автор монограми-тризуба ЗСУ, леопардового принта з силуетами танків, серії поштових марок “Героїчні професії” і ще багатьох візуальних символів, які оточують нас після початку російського вторгнення. Він поділився з нами процесом розробки своїх робіт.
Кейс 1: Монограма ЗСУ, яка сама себе намалювала
Коли: лютий 2022
Передісторія: повномасштабне вторгнення, в яке мало хто вірив, дійсно стається, й ЗСУ зупиняє росіян. Що могло б стати символом української армії?
Коментар:
“Для мене створення графічного дизайну та соціальної ілюстрації — це різні процеси. При чому графічний дизайн більш раціональний. Інколи візуальна метафора просто спливає у тебе в голові. Я дуже чітко пам’ятаю момент, коли я сидів вдома і подумав, що ЗСУ — це абревіатура, яка складається з трьох літер, а у тризуба три вершини. Все. І після того монограма ЗСУ сама себе намалювала.
На той момент оці три букви стали для нас архіважливими. З цією монограмою люди отримали спосіб виразити свою емоцію, отримали символ, який можна перепостити до себе на сторінки”
Результат:
Монограма йде в народ й поволі стає в один ряд з офіційними символами
Кейс 2: Поштова марка з кораблем
Коли: квітень 2022
Передісторія: гарнізон українських прикордонників на острові Зміїний, був атакований російськими кораблями, і на пропозицію капітана крейсера «Москва» здатися в полон, відповів, куди слід рушати кораблю. Фраза стала меметичною.
Коментар:
“Коли я робив перші плакати — про збиття Боїнга, про трагедію з маршруткою у Волновасі – я відчував бажання поділитися своїми емоціями. Отримавши фідбек, я зрозумів, що упаковка цих образів потрібна. Такий запит реальний.
Як створюють хороші ілюстрації? Сталася якась подія, вона тобі резонує і ти починаєш думати. Ти міг би взяти асоціації першого ряду, натомість ти шукаєш наступні, хочеш зазирнути глибше. У креативній роботі якість реалізації проєкту залежить від того, скільки зусиль вкладено в пошуки. Отож коли я вибираю дизайнера на проєкт, то найважливіше для мене — це небайдужість. Бо тоді є надія, що людина шукатиме, а не спиниться на першій ідеї, що спаде на думку.
Зрозуміло, що візуальні образи досвідченого ілюстратора складніші за візуальний ряд початківця. Але якщо порівняти такого ілюстратора з майстром сучасного мистецтва, де цінується глибока рефлексія, то це просто дитячі малюнки. Ілюстрація така і має бути: трішки цікавіша, ніж “в лоб”. Якщо ти її зробиш занадто складною, тебе не зрозуміють.
Зараз відбуваються дуже страшні події. Люди бачать новини, бачать ці фотографії, відео, пересилають одне одному і ретравмуються весь час. Що робить соціальна ілюстрація? Вона забирає реалізм, щоб ми могли це пережити. Мовби розмова про те, що сталося щось дуже погане, ілюстрація допомагає вербалізувати травму”
Результат: Укрпошта запрошує Віктора зробити поштові марки за сюжетом його ілюстрації.
Кейс 3: Візуальна комунікація 93-ої окремої механізованої бригади “Холодний яр”
Коли: лютий 2023
Передісторія: дизайнер Тарас Іщик за підтримки Валерія Залужного розробив дизайн-систему ЗСУ, якою притримуються всі військові формування, але у рекрутингових кампаніях існує запит на автентичність. Once Agency разом з Віктором працює отримує такий запит від 93-ої механізованої бригади “Холодний яр”.
Коментар:
“Коли працюєш над дизайном таких великих проєктів як, наприклад, айдентика бригади, то проводиш ґрунтовне візуальне дослідження. Креаторка нашої агенції робила велетенські документи про те, яким чином ми можемо сказати про бригаду, не повторивши за кимось іншим.
Завдяки брендбуку ЗСУ стали впізнаваними, але коли дійшло до рекрутингових кампаній, бригадам стало необхідно відрізнятися. У якийсь момент вони подивилися на епічний блокбастер Третьої штурмової, які використали тренд, що походить з геймдизайну, — і теж захотіли виглядати на рівні.
Коли було знайдено тон голосу, влучні слова, деякі інші унікальні штуки, — все поїхало в дизайн. Почався новий виток пошуків”
Результат:
Візуально кампанії “Холодного яру” відрізняються холодною кольоровою гамою. Таке рішення не порушує брендбук, але дає новий погляд на тренд епічності, відрізняє, несе певний сенс.