Читати 6 хв
НБУ: “Культура благодійності формує відповідальний підхід до управління особистими фінансами”

Національний банк України (НБУ) взяв на себе функцію розвитку фінансової грамотності у 2019 році. Створили команду та відповідну національну стратегію до 2030 року. Основні напрями роботи включають Музей грошей, освітній сайт “Гаразд” та інформаційні кампанії для дорослих, Центр фінансовиз знань “Талан”, освітні програми та матеріали для дітей і молоді, підготовка педагогів.
НБУ також проводить онлайн-тренінги та вебінари, співпрацює з вищими навчальними закладами, створив освітню платформу з фінансової грамотності та підручник для школярів. Благодійні проєкти, зокрема, зі збору монет — також є важливою частиною діяльності банку.
А співпраця з бізнес-партнерами та державними установами допомагає запускати ефективні соціальні кампанії та досягати чудових результатів у підвищенні рівня фінансової грамотності населення України.
З нами говорить Леся Войтицька — керівниця управління зв’язків з громадськістю та фінансової обізнаності Департаменту комунікацій НБУ.
Фінансова грамотність — пряма функція НБУ
До 2019 року фінансова грамотність не входила до офіційних повноважень Національного банку України. Водночас ще з 2012 року НБУ реалізовував окремі проєкти з фінансової грамотності, зокрема Global Money Week. У 2019 році цю функцію було офіційно закріплено в Законі України «Про Національний банк України».
Напрямки роботи НБУ з фінансової грамотності
Проєктами з фінансової грамотності займається Управління зв’язків з громадськістю та фінансової обізнаності. Його робота побудована навколо 4 напрямків:
- Музей грошей
Музей існує вже близько 20 років. Він невеличкий і знаходиться в режимному об’єкті, тому маємо обмежені можливості щодо кількості гостей. До повномасштабного вторгнення приймали близько 110 відвідувачів в день, наразі можемо максимум 60. Музей дуже цікавий і безкоштовний, у нас чудові екскурсоводи, тому попит на екскурсії шалений і розклад розписаний на місяць, а то і більше вперед.
Після Перемоги плануємо відкрити великий інтерактивний та сучасний Освітній центр “Музей грошей” з пропускною здатністю близько 100 000 відвідувачів на рік.
- Інформаційні кампанії для дорослого населення
Ми регулярно досліджуємо рівень фінансової грамотності населення. У 2021 році рівень фінансової грамотності в Україні становив 12,3 бала, що є позитивною динамікою порівняно з 11,6 бала у 2018 році. Наша мета — досягти рекомендованого рівня у 14 балів.
Щоб підвищувати грамотність дорослого населення ми проводимо великі всеукраїнські інформаційні кампанії — #ШахрайГудбай, #КібербезпекаФінансів, #ЗнайСвоїПрава тощо. До них щоразу доєднуються 60-80 партнерів, разом із якими нам вдається досягати мільйонних охоплень. - Сайт фінансової грамотності “Гаразд”
Ми створили спеціалізований освітній сайт із фінансової грамотності «Гаразд». Тут користувачі можуть отримати об’єктивну інформацію про фінанси без реклами та нав’язування послуг.
На сайті можна пройти тестування та дізнатися свій рівень фінансової грамотності і відразу його підтягнути. Адже ми зібрали на ньому близько 300 статей на тему грошей, кредитів, депозитів, страхування, фінансового планування та шахрайства.
За результатами опитування, 95% відвідувачів знайшли на сайті відповіді на свої питання, що свідчить про його ефективність.
- Центр фінансових знань “Талан”
У 2025–2026 навчальних роках у 8-х класах запроваджується обов’язкова дисципліна «Підприємництво і фінансова грамотність». Ми вже розробили програму курсу, підручник для учнів, посібник для вчителів і низку додаткових навчально-методичних матеріалів.
Впровадження цього предмету позитивно вплине на розвиток фінансової культури молоді, яка наразі має найнижчі показники рівня фінансової грамотності.
Національна стратегія фінансової грамотності
Минулого року була презентована Національна стратегія розвитку фінансової грамотності до 2030 року, яку Нацбанк розроблював разом із Міносвіти, Мінекономіки, Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, Нацкомісією з цінних паперів і фондового ринку, Мінцифри та ДУ “Офіс з розвитку підприємництва та експорту”.
Під час її розробки ми залучали до обговорення фінансові установи, обласні державні адміністрації, представників освіти, громадський сектор та інших зацікавлених сторін. В дорожній карті реалізації цієї стратегії знайдеться місце для кожного учасника фінансового ринку, міжнародних організацій або громадського сектору, які захочуть працювати разом для досягнення мети – покращення рівня фінансової грамотності українців.
І це не тільки про фінансування, це і про надання експертизи та свого часу, щоб поділитися своїми фінансовими знаннями з іншими.
Культура благодійності — важлива частина фінансової культури
У Національній стратегії розвитку фінансової грамотності до 2030 року, затвердженій минулого року, ми дали визначення фінансової культури та описали її основні складові. Одним із важливих елементів фінансової культури ми вважаємо культуру благодійності.
Чому саме так? Фінансова грамотність — це не лише про вміння заощаджувати, інвестувати, планувати бюджет або розумно витрачати гроші. Це також про готовність і вміння ділитися своїми фінансовими ресурсами, коли є така можливість.
Ми свідомо включили благодійність до Рамки фінансових компетентностей, хоча в міжнародних стандартах вона поки що не представлена. Благодійність також інтегрована у нашу навчальну програму з фінансової грамотності для 8 класу та підручник, який підготували наші експерти.
НБУ планує постійно приділяти цій темі увагу та виховувати фінансову культуру разом із культурою благодійності.
Благодійні проєкти
Окрім соціальних ініціатив, ми із задоволенням робимо і благодійні проєкти. Один з них – це збір монет серед навчальних закладів. Таким чином ми даємо можливість кожній дитині зробити свій внесок в благодійну ініціативу, навіть якщо донат всього 10 копійок.
Ми вже провели чотири збори монет, під час яких назбирали від 3 до 5 млн грн, організовували благодійні аукціони, розігрували продукцію Національного банку, як-от пам’ятні монети з підписом Президента. Долучились до ініціативи “Щедрий вівторок”, у межах якого вже кілька років поспіль проводимо “Марафон добрих справ” і “Школу благодійності” для педагогів.
Збір монет: як це було?
Приклад першого збору монет – у межах виведення 25 копійок з обігу. Ці монети вже не приймалися у магазинах, проте їх можна було обміняти в банках на інші монети або банкноти.
Люди не хотіли витрачати час на обмін незначних сум. Тож, ми подумали, що вони захочуть принести їх в банк для певної мети, зокрема для допомоги благодійним організаціям. І насамперед залучили дітей до збору. У нас була класна колаборація з фондом “Таблеточки”. Діти допомагали дітям. Тоді вдалося зібрати 3 мільйони гривень.
Під час першого збору монет ми почули від людей: “Чому тільки 25 копійок? Ми можемо принести й інші монети, і банкноти”. Відтоді ми почали збирати всі монети. Магазинам часто бракує дрібних монет, а ця акція допомагала витягнути монети із скарбничок та тумбочок, де вони роками лежать, і повернути назад в обіг.
Другий та третій збір ми організували для допомоги ЗСУ. Основними амбасадорами знову були діти. Наш лозунг був: “Зроби свій внесок у Перемогу, навіть якщо це 10 копійок”. Кожен міг долучитися до зборів, і навіть невеличкі внески складалися в значну загальну суму.
Під час двох цих зборів ми зібрали майже 10 млн гривень монетами.
Четвертий збір був для підопічних Superhumans Center. Учасники благодійної акції #SuperCoins, організованої Національним банком України та Superhumans Center, зібрали монетами майже 3,6 млн грн. Зібрані кошти були направлені для допомоги українським військовим і цивільним, які постраждали внаслідок бойових дій. Основною рушійною силою цієї благодійної акції стали діти та молодь, які, зокрема, збирали монети в закладах освіти. Так, участь у ній взяло понад 210 тисяч дітей, студентів та освітян з усієї України.
Про співпрацю з бізнесами
Ми залучаємо до наших проєктів бізнес-партнерів, для яких розвиток фінансової грамотності може бути частиною КСВ. Пропонуємо підтримати нас через свої комунікаційні канали.
В проєкті ми займаємо роль локомотива, до якого приєднуються наші партнери, разом поширюючи важливу інформацію з фінансової грамотності.
Взаємодія з партнерами виглядає так: ми обираємо тему інформаційної кампанії та думаємо, кому із бізнесу вона також “болить”, пропонуємо їм долучитися до кампанії та підтримати нас своїми каналами комунікації, використовуючи наші матеріали (інформаційне партнерство), або розробити матеріали та окремі продукти самостійно (генеральне партнерство).
Зазвичай, до наших кампаній долучаються 60-80 партнерів. У нас є мапа партнерів, в якій розписані активності кожного з них. Це дозволяє ефективно співпрацювати з великою кількістю організацій, координувати роботу та не дублювати інформаційні продукти.
Цікавий кейс
- #ШахрайГудбай
Це інформаційна кампанія, покликана навчати людей правилам платіжної безпеки.
Перша хвиля кампанії відбулася у 2020 році, друга — у 2023, третю готуємо зараз до запуску.
За результатами дослідження, яке ми провели у 2023 році після другої хвилі кампанії, понад 70% українців чули за останній рік про правила платіжної безпеки. Кампанія мала 20% впізнаваності, в той час, як для соціальних проєктів хорошим показником є 10-15%.
У нас немає рекламних бюджетів, тому самостійно ми змогли б не сильно поширити інформацію про кампанію. Тому пішли шукати партнерів, щоб максимізувати охоплення. Результат: 70-80 партнерів нас підтримують. Із них близько 20 – це генеральні партнери, які не тільки поширюють наші інформаційні продукти, а і створюють власні. Решта – це інформаційні партнери, які поширюють наші матеріали власними каналами комунікацій.
Спільними зусиллями ми щохвилі доставляємо 40-50 млн повідомлень кампанії.
- Газета для людей старшого віку
Ми давно мріяли запустити соціальну газету для старшого покоління, бо для них каналів комунікацій не так багато, як для молоді. Підтримати проєкт погодився Приватбанк та благодійний фонд “Життєлюб”, які опікуються людьми старшого віку. Так у нас виникла цікава колаборація:
НБУ створює контент та верстає газету. ПриватБанк додає свої частини, наприклад інструкції з користування банкоматом та інтернет-банкінгом. “Життєлюб” погоджує контент, друкує газету і відправляє її до Пенсійного фонду. Пенсійний фонд по всій Україні безкоштовно розповсюджує близько 500 000 примірників серед своїх клієнтів.
Вже побачили світ три випуски газети “Фінансова мудрість” і ми працюємо над наступним.